Ældre dame kigger på sin gamle mobiltelefon

Coronakrisen gør, at flere holder fast i deres ældre mobiltelefoner frem for at købe en ny.

© Shutterstock

Salget af mobiltelefoner i frit fald under COVID-19

Coronakrisen sætter også sine klare spor i handlen med mobiltelefoner. Det viser tal fra analysefirmaet Gartner.

Analysefirmaet Gartner skriver, at salget af mobiltelefoner er faldt med 20,2% på verdensplan i første kvartal af 2020.

Værst ramt er den kinesiske mobilgigant Huawei, som har set et fald på 27,3% i forhold til første kvartal 2019. 

Samsungs mobilsalg er faldet med 22,7% i samme periode, men bevarer sin position som markedets største, med en markedsandel på 18,5%.

Som det eneste større mobilfirma har kinesiske Xiaomi set en fremgang i mobilsalget. Firmaet har set en beskeden øgning i salget på 1,4% i forhold til samme tid sidste år.

Samme tendens ved anden elektronik

På trods af en stigning i efterspørgslen af pc’er, på helt op til 33%, ifølge analysefirmaet IDC, er salget af computere faktisk faldet, fordi butikker ikke kunne få nye varer hjem.

Det har betydet, at mange kunder er gået forgæves efter det udstyr, de havde brug for til hjemmearbejdet. Det gælder fx webkameraer, som vi tidligere har skrevet om.

Læs mere: Webkameraer bliver revet ned fra hylderne under corona-krisen

Ifølge Gartner er det samlede salg af pc’er i første kvartal af 2020 derfor faldet med 12,3% i forhold til samme tidspunkt i 2019.

Elektronikæderne melder da også om gevaldig stigning i online-salget. Direktør for Power, Jesper Boysen, kunne forleden fortælle til Børsen, at kædens salg er steget med 40 pct. i perioden fra januar til maj i år.

Højere priser på elektronik i fremtiden?

Hvad coronakrisen i øvrigt kommer til at betyde for udbuddet af og priserne på elektronik i den kommende tid, kan vi kun spå om. 

Allerede inden Danmark lukkede ned pga corona, havde adskillige fabrikker i Kina sendt medarbejderne hjem. Og mange af disse fabrikker fungerer som underleverandører til fx Apple og andre store producenter. 

Altså kan producenterne få svært ved at producere de færdige produkter. Og hvis udbuddet er mindre end efterspørgslen, kan det få indflydelse på prisen på fx dit nye tv eller din næste mobiltelefon. 

Måske er du interesseret i ...