Data er guld. Den sandhed har vi alle erfaret, når vi forfølges af annoncer på nettet.
For et firma som giganten Apple gør det en verden til forskel, om de er i stand til at målrette annoncer til dig baseret på dine tidligere handlinger på telefonen.
Derfor satte to uafhængige forskere Tommy Mysk and Talal Haj Bakry sig for at undersøge, hvad der sker, når du besøger en stribe af de indbyggede Apple-apps på din iPhone. Det rapporterer mediet Gizmodo.
Du er aldrig alene i Apple Store
De mest interessante fund gjorde forskerne i Apple-app'en Apple Store, som er din iPhones indbyggede app-butik.
Her viste det sig nemlig, at det stort set ikke gjorde nogen forskel, om du havde slået dataindsamling til eller fra på din telefon.
På din iPhone har du ellers mulighed for at specificere, hvad hver enkelt app må indsamle om dig. Men selv når sporingen var slået fra, sendte app'en detaljer om brugeren og enheden.
Det var fx oplysninger om hvilken type iPhone, der blev brugt, skærmopløsning, styresystemets sprog samt om enheden gik på nettet med Wi-Fi eller mobildata.
Samtidig blev hver bruger i App Store udstyret med et ID-nummer, så Apple grundigt kunne holde øje med, hvordan vedkommende brugte butikken, hvilke annoncer der blev klikket på og så videre.
Læs også: Her er den nye iPhone 14
Du bestemmer (slet ikke) alt
Hvis du besøger Apples hjemmeside for at læse om privatlivsindstillinger, mødes du af overskriften "Du bestemmer. Alt".
På siden får du instruktioner til, hvordan du indstiller, om en given app skal have lov at indsamle data eller ej.
Men som forskernes undersøgelse viser altså, skal det budskab desværre stadigvæk tages med et gran salt.
Læs også: Så mange penge er dine data værd
Den gode nyhed – oplysninger sendes ikke videre
Apple kan dog også tage positive ting med fra undersøgelsen.
Det er tidligere kommet frem, at iPhone kun indsamler en brøkdel af de data, som du som Android-bruger må afgive til Google.
Faktisk sender en gennemsnitlig Android-telefon op til 20 gange flere data afsted til tredjepart.
Forskernes undersøgelse viste i denne sammenhæng, at Apple faktisk ikke sender/sælger de indsamlede data videre til tredjepartsfirmaer. Oplysningerne bruges altså primært i Apple bestræbelser på at sælge dig flere apps.