Når du søger i Apples App Store, vil du i dag se reklamer for udvalgte apps.
i App Store er det nemlig muligt for en app-udvikler at betale for at få netop deres app fremhævet, når der søges på et bestemt ord.
Analytikeren Mark Gurman hos nyhedstjenesten Bloomberg mener, at den samme model vil brede sig til flere af de forinstallerede Apple-apps. Han fortæller, at Apple allerede har testet placering af reklamer i kort-app'en Maps.
> Læs også: Find de store apps og spar plads på din iPhone
Kæmpe reklameindtægt for Apple
Så i nær fremtid vil du formentlig også se reklamer i apps som Maps, Bøger og Podcast. Gurman mener også, det vil være oplagt med reklamer er i streamingtjenesten Apple TV +.
Og det er der en ganske god grund til. Der er nemlig mange penge at hente for Apple.
I dag tjener Apple omkring 3,7 mia. dollars årligt i reklameindtægter, og det tal vil Apples chef for reklameplatforme, Todd Teresi, gerne øge til et tocifret milliardbeløb.
Apple gør det sværere for andre at annoncere
Sjovt nok kommer oplysningerne om, at Apple vil udvide sin egen annoncering næsten samtidig med, at firmaet har gjort det sværere for andre at annoncere på apps på iPhone.
Apple introducerede i 2021 en funktion ved navn App Tracking Transparency (ATT). Med den kan brugerne bestemme hvilke apps, der må følge deres adfærd på tværs af apps og hjemmesider.
Det betyder, at andre interessenter som fx Google og Facebook ikke kan få oplysninger om Apple-brugeres adfærd i de øvrige apps, de bruger.
Altså er det blevet sværere for virksomheder at målrette deres annoncer til brugeren.
Det er også blevet et krav for Android-apps i Google Play Butik, at de tydeligt fortæller, hvilke brugerdata, der deles. Læs mere her.
> Læs også: Få styr på, hvilke data dine apps har adgang til - og hvorfor

Apples stifter Steve Jobs proklamerede nogle gange stolt under sine præsentationer, at et nyt Apple-produkt ikke indeholdt reklamer. Den tid ser ud til at være forbi.
© ShutterstockFacebook ramt af Apples regler
Det har kostet mange penge og hovedpiner hos tjenester som Facebook og Snapchat, som siger, at de har mistet millioner af dollars på grund af Apples ændringer, da de ikke længere kan målrette annoncer på baggrund af brugeradfærd.
Det er dog også gået ud over mange små udviklere af apps til App Store.
Set i det lys virker timingen næsten FOR god, når Apple trapper sin egen annoncering op kort tid efter.
Apple bruger endda data på tværs af egne apps og tjenester, når det skal afgøres, hvilke annoncer brugeren skal præsenteres for.
Sådan slår du sporing fra på iPhone
Med den nye App Tracking Transparency-funktion, skal du, hver gang du installerer en ny app, tage stilling til, om den må tracke din adfærd.
I iPhones indstillinger under privatlivsindstillinger kan du vælge Sporing. Her kan du se, hvilke apps på din iPhone, der må spore din adfærd. Du kan også let ændre på tilladelsen.
Hvis du slår sporing fra, vil annonceringen ikke bliver baseret på dine personlige oplysninger på tværs af apps. Altså vil du fx ikke på Facebook få reklamer, som relaterer sig til noget, som du har foretaget dig i en anden app.
Af journalist Morten Skeldal Østergaard
> Læs også: iPhone tracker dig overalt