En gammel, brugt  computer, der er klar til at blive kørt hen til sin nye ejer.

Selvom du har en gammel, brugt computer, kan der sagtens være vigtige filer på harddisken.

© Shutterstock

5 ting, du skal gøre, før du giver din brugte computer videre

Har du en gammel, brugt computer, du skal sælge, eller bare give videre? Så bør du fx først få slettet alle dine filer, så den nye ejer har en helt frisk pc - og også for en sikkerheds skyld.

27. januar 2020 af Martin Haverholm

Hvis du skal skille dig af med din brugte computer, er det vigtigt, at du gør det rigtigt. Både af hensyn til den nye ejer - men især for din egen sikkerheds skyld. 

Din computer rummer nemlig masser af personlige filer og oplysninger, som du ikke bør give med, når du sælger eller forærer din gamle pc væk.

Her får du de fem vigtigste ting, du bør gøre, hvis du vil skille dig af med en gammel computer. 

1. Find aktiveringskoderne til dine programmer

Hvis du har planer om at installere dine gamle programmer på en ny computer, er det en god idé at finde alle licenskoderne til de installerede programmer.

Det kan du fx gøre med programmet Belarc Advisor, som hjælper dig med at finde alle koder på få minutter.

Vi har skrevet om Belarc Advisor i magasinet Komputer for alle. Du kan finde artiklen samt programmet i Fordelszonen her.

2. Flyt dine filer fra din gamle computer

Selv om det er en ældre pc, du vil give videre, kan den godt rumme vigtige filer, som du vil ærgre dig over at miste. 

Derfor er det vigtigt, at du får dine vigtige filer ud af den.

Det kan du fx gøre ved at kopiere filerne over på en USB-nøgle eller en ekstern harddisk. Du kan også lave en fuld backup til en backup-tjeneste i skyen. 

> Læs også: 3 sikre løsninger til sikker backup

Backup af en computer til en ekstern harddisk

Du skal naturligvis huske at gemme dine billeder og andre filer, inden du nulstiller din pc. Det kan du fx gøre med en ekstern harddisk.

3. Slet dine filer og fjern dine spor

Selv om du har flyttet dine filer fra pc’en, vil der stadig være rester af dem på harddisken – og dermed også mulighed for at genskabe dem.

Du bør altså nulstille din pc, inden du lader andre overtage den. 

Det kan du gøre med programmet Secure Eraser, som sletter alle spor på din computer.

Vi har skrevet om Secure Eraser i magasinet Komputer for alle. Du kan finde artiklen samt programmet i Fordelszonen her.

4. Nulstil Windows 10

Når alle dine filer er flyttet og slettet fra pc’en, kan du gøre Windows 10 klar til at blive overtaget af en anden.

Ved at bruge funktionen “Nulstilling” i Windows 10 kan du nemt få pc’en til at opføre sig, som om den var helt ny fra butikken.

Sådan nulstiller du Windows 10:

  1. Åben indstillinger ved at klikke på Windows' startknap
  2. Vælg Opdatering og Sikkerhed herefter Genoprettelse
  3. Nu kan du starte nulstillingen ved at klikke Kom i gang
  4. Vælg fjern alt herefter punktet Skift indstillinger
  5. Under Sletning af data vælger du Slået til, klik bekræft
  6. Til sidst klikker du på Nulstil. Herefter går der mindst en halv time, før pc'en er helt nulstillet. 
  7. Nu er din pc klar til at en ny bruger kan starte forfra med Windows 10.

5. Fjern computeren fra din Microsoft-konto

Når alt er slettet og nulstillet på pc’en, skal den også slettes fra din Microsoft-konto, så den ikke længere er knyttet til din brugerprofil.

Det gør du ved at logge ind på din Microsoft-konto via dette link: http://account.microsoft.com/devices

Her logger du på med dit Microsoft-brugernavn, og under enheder kan du redigere i de enheder, som er tilknyttet dit konto. 

Få den fulde guide til at rense pc'en

I magasinet Komputer for alle har vi lavet en grundig guide, hvor du får uddybet de fem punkter herover. 

Her får du også guider til programmerne samt grundige trin-for-trin-guider til de forskellige indstillinger på din pc. 

> Du finder artiklen "Rens pc'en før du giver den videre" fra bladet samt programmerne i Fordelszonen her. 

Du skal være abonnnent for at læse artikler i Fordelszonen. Kom ind i varmen for kun 29 kroner.

Måske er du interesseret i ...