Nu vil Microsoft narre dig til at prøve den kunstige intelligens Copilot

Microsoft er begyndt at sætte annoncer ind for firmaets egen kunstige intelligens, Copilot, når du søger efter konkurrenter som Gemini og ChatGPT.

Det er penge lige ned i baglommen, når Microsoft har held til at skaffe nye kunder til firmaets kunstige intelligens, Copilot. Derfor forsøger Microsoft sig nu med snedig overtalelse, hvis du drister dig til at søge efter konkurrerende tjenester.

Det er penge lige ned i baglommen, når Microsoft har held til at skaffe nye kunder til firmaets kunstige intelligens, Copilot. Derfor forsøger Microsoft sig nu med snedig overtalelse, hvis du drister dig til at søge efter konkurrerende tjenester.

© Shutterstock / Khosro

Der er en grund til, at amerikanske Microsoft er i top tre over verdens mest værdifulde selskaber.

En af årsagerne skal findes i firmaets blændende evne til at sælge sine produkter, mens metoderne ofte er til diskussion.

Således har vi hos Komputer for alle utallige gange skrevet om Microsofts mere og mere opfindsomme metoder til at skabe flere kunder i butikken. Det er en tvivlsom værktøjskasse, der ofte består af reklamer på opfindsomme steder, sindrige forslag i startmenuen i Windows og sågar snedige forslag om at bruge firmaets browser Edge, når du opdaterer din pc.

"Prøv lige vores tjeneste først"

På samme måde har Microsoft i længere tid forsøgt at overtale dig til at bruge Edge-browseren, når du søgte efter Chrome i Microsofts browser Edge eller søgemaskinen Bing.

Derfor er det nyeste påfund fra firmaet heller ikke nogen stor overraskelse:

Udenlandske medier kan nemlig berette, at Microsoft er begyndt at bruge samme fremgangsmåde, når du søger efter tjenester med kunstig intelligens - som fx ChatGPT, Gemini eller Claude - i firmaets søgemaskine, Bing.

I stedet for at føre dig direkte til et søgeresultat for den kunstige intelligens, du søgte efter, bliver der i nogle tilfælde placeret en reklame for Microsofts Copilot-tjeneste helt i toppen af søgeresultaterne:

Når du bruger Microsofts søgemaskine Bing og søger efter "chatgpt", kan du blive ramt af en annonce i søgeresultaterne, der fortæller dig om Copilots lyksaligheder i stedet for at føre dig direkte til ChatGPT.

Når du bruger Microsofts søgemaskine Bing og søger efter "chatgpt", kan du blive ramt af en annonce i søgeresultaterne, der fortæller dig om Copilots lyksaligheder i stedet for at føre dig direkte til ChatGPT.

© Windowslatest
Du kan også opleve de anmasende annoncer, hvis du søger efter Googles kunstige intelligens Gemini. Igen dukker en annonce op i toppen af søgeresultaterne, og formålet er endnu en gang at promovere Microsoft egen Copilot-tjeneste.

Du kan også opleve de anmasende annoncer, hvis du søger efter Googles kunstige intelligens Gemini. Igen dukker en annonce op i toppen af søgeresultaterne, og formålet er endnu en gang at promovere Microsoft egen Copilot-tjeneste.

© Windowslatest

Sådan undgår du at falde i fælden

I vores interne test på redaktionen er vi ikke stødt på reklamerne for Copilot, så det tyder på, at de kun sporadisk dukker op.

I de eksempler, der er observeret i udlandet, er reklamerne at finde på søgetjenesten Bing og altså ikke udelukkende i Edge-browseren. Derfor skal du være på vagt, uanset hvilken browser du anvender.

Den sikreste måde at undvige de listige reklamer er nemlig ganske enkelt, at du er ekstra opmærksom, når du søger efter tjenester til kunstig intelligens på Bing. I stedet for at klikke på det, der umiddelbart ser ud til at være det øverste søgeresultat, skal du være tænke over, om det fundne overhovedet svarer til det, du søgte efter.

Samme forsigtighed bør du i øvrigt udvise, når du søger efter en ny browser som alternativ til Windows' indbyggede Edge. Her vil Microsoft nemlig også gerne have dig til fortsat at bruge Edge i stedet for fx Chrome, Firefox eller Brave.

Du kan læse meget mere de tre kunstige intelligenser ChatGPT, Gemini og Copilot ved at klikke på artiklerne herunder.