Microsoft har fået et alvorligt troværdighedsproblem omkring chatrobotten i Bing. Det viser sig nemlig, at robotten fra tid til anden reklamerer for farlige hjemmesider.
Det er som sådan intet nyt i, at søgemaskinen Bing leverer reklamer sammen med søgeresultater.
Hvis du laver en almindelig søgning via søgefeltet i Edge/Bing, får du også annoncer vist i listen - præcis som du gør, hvis du laver en søgning i Google. Men der er flere eksempler på, at disse links ikke altid er fine i kanten.
Det gælder både hos Microsoft Bing og i Googles søgemaskine. Og sådan har det i øvrigt været længe inden, at chatrobotter så dagens lys.
Men når vi får et link serveret af en chatrobot, har vi tilsyneladende lettere ved at gå i fælden.
Læs også: Ny trusselsbølge: Nettet vrimler med malware forklædt som chatrobotter
Vi stoler på chatrobotterne
Chatrobotter som ChatGPT og Bing Chat adskiller sig fra en almindelig søgning ved at søgningen har form for en samtale.
Du spørger fx, om chatrobotten har nogle bud på en god computere, og robotten giver dig ved hjælp at kunstig intelligens nogle gode råd til køb samt – i de fleste tilfælde – links til steder, hvor gode computere kan købes.
Læs også: Dall-E 3: Endelg kan du skabe fantastiske AI-billeder på dansk
Netop fordi "søgningen" har en uformel samtaleform, kan vi som brugere forledes til at tro, at robotten kun vil os det bedste.
Og således sænker man paraderne mod de links, som den anbefaler.
Farlige reklame-links i Bings chatrobot
Men det bør man ikke gøre. I stedet skal paraderne i særlig grad hæves, når ens hyggelige samtalepartner i Bing genererer et link.
Det er i hvert fald konklusionen fra sikkerhedsfirmaet Malwarebytes, som har undersøgt, hvor Bings Chatrobot-links fører hen.
I flere tilfælde førte linkene således lige lukt til sider, som linker videre til download af malware, virus og andre skadelige programmer.
En søgning efter det fine program Advanced IP-scanner førte eksempelvis til en falsk hjemmeside, hvor man endte med at downloade malware i stedet for det lovede program.
Du kan læse mere om Malwarebytes' fund i dette blogindlæg (på engelsk).
Sådan fungerer reklamer i Bings chatrobot
Reklamer spiller en central rolle i Bings Chatrobot. Annoncerne præsenteres enten som tekstlinks direkte i chatrobottens svar på din henvendelse eller som supplerende fotolinks.
Hele konceptet med annoncer i chatrobotten blev præsenteret i marts.
Alle annoncelinks er market med stemplet "annoncer", som det ses i nedenstående illustration. Det er dog ikke givet, at gennemsnitsbrugeren af robotten lægger mærke til dette.
I illustrationen kan du se, at de to computer-annoncer er markeret med mærkatet "annoncer". Det er annoncer som disse, som Microsoft tilsyneladende ikke ser grundigt nok efter i sømmene.
Vi har tidligere beskrevet, hvordan du også kan ramme falske links med en almindelig Google-søgning. Læs mere her.
Sådan bruger du chatrobotten Bing Chat
Hvis du er forsigtig og kritisk over for links og ikke klikker på annoncerne, er der kun gode argumenter for at bruge Bings chatrobot, som giver dig mere spændende og nuancerede søgeresultater, end du normalt vil få med en gammeldags internetsøgning.
Hvis du endnu ikke har givet dig i kast men den nye søgeform, fortæller vi dig om metoden her.
- Åbn din Edge-browser.
- Klik på B-ikonet øverst til højre. Et panel åbner til højre i browseren.
- Vælg fanen Chat, hvis den ikke allerede er valgt
- Nu kan du nederst skrive din søgefrase, som chatrobotten vil besvare
- Du kan løbende bede robotten om at uddybe sit svar og på den måde føre en dialog med den, så du får mere præcise resultater.
Læs også: ChatGPT: Prøv chatrobotten, som alle snakker om - på dansk