Engang var Facebook udelukkende et sted, hvor du kunne holde kontakten med dine gamle klassekammerater, blive underholdt af små videoer i bussen og diskutere alt fra strikkeopskrifter til politik med komplet fremmede.
I dag er virksomheden Facebook Inc. langt mere end det, for Facebook har de seneste 15 år opkøbt ekstremt mange virksomheder og udviklet sine forretningsområder til en bred vifte af forskellige brancher.
LÆS OGSÅ: Ryd lettere og hurtigere op på Facebook
Tag bare Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Beluga, Lightbox, CrowdTangle og Giphy for at nævne et par eksempler på virksomheder, Facebook i dag ejer.
Facebook er ikke længere blot et socialt medie, som forbinder dig med dine venner, bekendte og familie.
Det er en mangegrenet tech-virksomhed i stil med Google og Apple, som leverer et væld af forskellige online services, værktøjer, streamingtjenester såvel som hardware – foruden også ganske essentiel infrastrukturel kommunikation for mennesker i hele verden i form af Messenger og WhatsApp.
LÆS OGSÅ: Sådan sletter du din Facebook-profil permanent
App'en vil stadig hedde Facebook
Det giver derfor god mening, at Facebook som virksomhed vil distancere sig selv fra det sociale netværk, Facebook, som vil beholde sit navn.
Det samme har Google eksempelvis gjort. Google er i dag blot er en del af moderselskabet, Alphabet Inc.
App'en på din telefon bliver altså ved med at hedde Facebook, ligesom du stadig skal skrive Facebook.com i adressefeltet på din browser, når du vil tilgå det sociale medie på din computer.
LÆS OGSÅ: Sådan spotter du en falsk Facebook-profil
Men moderselskabet, der ejer Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp og alle de andre virksomheder, vil fremover gå under navnet Meta. Navneskiftet markerer samtidig en stor, ny satsning fra virksomheden – det såkaldte metaverse.
Vil bygge digital virkelighed - et metaverse
Metaverse er en slags digital parallelvirkelighed, hvor personer kan mødes online og eksempelvis arbejde sammen på en arbejdsplads, eller blot mødes og snakke eller være sammen.

Her ses app'em Horizon Workrooms, hvor man kan holde et møde digital ved hjælp af 3D-avatarer.
© Facebook/MetaAlt sammen i 3D og med muligheden for at være til stede ved hjælp af særlige virtual reality-briller.
LÆS OGSÅ: Sådan vælger du en eftermælekontakt på Facebook
Facebook har senest annonceret, at virksomheden vil hyre 10.000 personer til at udvikle det nye Metaverse, så det er altså en ganske betydelig satsning fra Facebooks side.
Vil arbejde med andre tech-virksomheder
Facebook er ikke den eneste virksomhed, der arbejder på et metaverse. Også andre techvirksomheder skal efter planen bidrage til den digitale virkelighed på sigt, har Facebook meldt ud.
Fx kan du altså holde et virtuelt møde og have adgang til dine filer i Google Drive, samtidig med at du også kan vise billeder fra fx Dropbox og finde kontaktinformation på dine kontakter i Messenger.
Præcis hvordan metaverse kommer til at se ud og virke i praksis, ved vi dog ikke endnu.
På hjemmesiden www.meta.com kan du læse mere om planerne bag.