Når skærmen på mobilen er smadret, må du et smut forbi reparations-biksen. Det er ærgerligt i sig selv, men nogle gange vokser ærgelsen sig større, når det viser sig, at den ødelagte skærm – eller andet essentielt udstyr – slet ikke lader sig udskifte.
Måske ender det endda med, at vi bliver nødt at købe en ny enhed. Det sidste kan være nødvendigt, hvis producenten ikke leverer de ønskede muligheder for at udbedre skaden.
Spørgsmålet er så, hvilke firmaer, der gør mest for, at deres produkter kan repareres, og det får du svar på her.
En årlig undersøgelse foretaget af det amerikanske foretagende U.S. Education PIRG Fund har nemlig undersøgt, hvor alvorligt verdens største pc- og mobilproducenter tager muligheden for at reparere mobiler og computere.
Sådan blev firmaerne vurderet
I EU og i teknikbranchen er der stadig større fokus på bæredygtighed, og i den forbindelse er det blandt andet afgørende, hvor tit forbrugere må købe nyt i stedet for at genbruge eller reparere de eksisterende enheder.
EU arbejder med en såkaldt "repairability score", som kan oversættes til "karakter for reparationsdygtighed". Det dækker blandt andet over, hvor let enheder kan skilles ad, og i hvilket omfang reservedele er til rådighed.
Det er disse kriterier, som er brugt i undersøgelsen, som du kan læse i den fulde længde her (på engelsk)..
Det bedste mobilfirma til reparationer
Undersøgelsen bød på to separate kategorier for pc'er og mobiltelefoner.
I mobilkategorien var Apple, Motorola, Google og Samsung i kamp, og her var det Google og Apple, som løb med den delte sejr med den samlede karakter.
Apple fik i undersøgelsen ros for at have forbedret muligheden for at reparere iPhones betragteligt. På sidstepladsen endte Samsung.
Det bedste pc-firma til reparationer
I kategorien til reparation af bærbare pc'er var hele otte firmaer inviteret med: Asus, Acer, Microsoft, HP, Lenovo, Dell, Samsung og Apple.
Lenovo indsendte ikke den ønskede dokumentation og endte derfor med bundkarakteren F.
Førstepladsen i pc-kategorien gik til Asus med Acer, Dell, Microsoft, Samsung og HP på de næste pladser.
Apple på sidstepladsen
Hvor Apple i undersøgelsen fik ros for sin indsats på telefonfronten, endte det således med en sidste plads i pc-kategorien.
Det er med andre ord ikke let at få repareret eller opgraderet sin Mac Mini eller MacBook.
Undersøgelsen konkluderede generelt, at næste alle firmaer havde forberedret mulighederne for reparation i forhold til tidligere. Kun HP fik kritik for at tilbyde ringere muligheder.