Åbn PDF'er på pc'en
Åbn PDF'er på pc'en:

Det er let at ændre standardprogram til at åbne PDF-dokumenter i Windows.

© Shutterstock

Sådan skifter du PDF-læser i Windows

Har du hentet et nyt program til at læse PDF’er, er det ikke sikkert, at programmet automatisk bliver brugt som PDF-læser.

Når du åbner en PDF, bliver dokumentet vist i det program, der er angivet som standard i Windows. Typisk er det Microsoft Edge-browseren, men det er ikke det optimale program til at læse PDF’er.

Måske har du derfor downloadet et andet program til PDF’erne, men bare fordi du har installeret en anden PDF-læser, betyder det ikke, at alle PDF-dokumenter automatisk bliver åbnet med programmet.

Du skal nemlig først angive det nye program som standard i Windows. 

Det er let at gøre, og i denne artikel viser vi, hvordan du skifter PDF-læser både i Windows 10 og i Windows 11.

To gode bud på programmer til at læse (og arbejde videre med) PDF-filer er Adobe Acrobat Reader og SwifDoo, som du finder i Fordelszonen her på vores hjemmeside.

LÆS OGSÅ: Åbn aldrig PDF-filer fra ukendte afsendere

Skift PDF-læser i Windows 10

Som udgangspunkt er det Microsofts egen browser Microsoft Edge, der åbner PDF-dokumenter i Windows 10. Hvis du vil have et andet program til at gøre det, skal du lave om i indstillingerne for standardapps.

Sådan gør du:

  1. Højreklik på startknappen i Windows.
  2. Vælg Indstillinger fra højreklikmenuen.
  3. Klik på kategorien Apps.
  4. I oversigten til venstre klikker du på Standardapps.
  5. Klik på Vælg standardapps efter filtype.
  6. Rul ned til .pdf, og klik på programmet, der er sat som standard.
  7. Vælg dit nye program fra listen over programmet.

Fremover vil PDF-dokumenter automatisk åbne i det valgte program.

LÆS OGSÅ: Sådan oversætter du et PDF-dokument

Skift PDF-læser i Windows 11

I Windows 11 skal du ind i indstillingerne for apps og vælge underkategorien med standardapps. Her kan du nemt fjerne Microsoft Edge-browseren som den automatiske PDF-læser i Windows og vælge et andet program.

Du gør således:

  1. Højreklik først på startknappen i Windows.
  2. Klik på menupunktet Indstillinger.
  3. Til venstre ser du en oversigt over indstillinger. Vælg Apps.
  4. Klik på underkategorien Standardapps.
  5. Øverst under Angiv en standard for en filtype eller et linktype skriver du pdf.
  6. Klik på søgeresultatet .pdf.
  7. Klik på Microsoft Edge.
  8. Klik på Skift alligevel i den boks, der åbner.
  9. Vælg det ønskede program på listen, og klik til sidst på Indstil ny placering.

Dit valgte program er nu angivet som PDF-læseren i Windows 11.

LÆS OGSÅ: Lav let en PDF om til et Word-dokument

Måske er du interesseret i ...