Når du åbner en PDF, bliver dokumentet vist i det program, der er angivet som standard i Windows. Typisk er det Microsoft Edge-browseren, men det er ikke det optimale program til at læse PDF’er.
Måske har du derfor downloadet et andet program til PDF’erne, men bare fordi du har installeret en anden PDF-læser, betyder det ikke, at alle PDF-dokumenter automatisk bliver åbnet med programmet.
Du skal nemlig først angive det nye program som standard i Windows.
Det er let at gøre, og i denne artikel viser vi, hvordan du skifter PDF-læser både i Windows 10 og i Windows 11.
To gode bud på programmer til at læse (og arbejde videre med) PDF-filer er Adobe Acrobat Reader og SwifDoo, som du finder i Fordelszonen her på vores hjemmeside.
Skift PDF-læser i Windows 10
Som udgangspunkt er det Microsofts egen browser Microsoft Edge, der åbner PDF-dokumenter i Windows 10. Hvis du vil have et andet program til at gøre det, skal du lave om i indstillingerne for standardapps.
Sådan gør du:
- Højreklik på startknappen i Windows.
- Vælg Indstillinger fra højreklikmenuen.
- Klik på kategorien Apps.
- I oversigten til venstre klikker du på Standardapps.
- Klik på Vælg standardapps efter filtype.
- Rul ned til .pdf, og klik på programmet, der er sat som standard.
- Vælg dit nye program fra listen over programmet.
Fremover vil PDF-dokumenter automatisk åbne i det valgte program.
LÆS OGSÅ: Sådan oversætter du et PDF-dokument
Skift PDF-læser i Windows 11
I Windows 11 skal du ind i indstillingerne for apps og vælge underkategorien med standardapps. Her kan du nemt fjerne Microsoft Edge-browseren som den automatiske PDF-læser i Windows og vælge et andet program.
Du gør således:
- Højreklik først på startknappen i Windows.
- Klik på menupunktet Indstillinger.
- Til venstre ser du en oversigt over indstillinger. Vælg Apps.
- Klik på underkategorien Standardapps.
- Øverst under Angiv en standard for en filtype eller et linktype skriver du pdf.
- Klik på søgeresultatet .pdf.
- Klik på Microsoft Edge.
- Klik på Skift alligevel i den boks, der åbner.
- Vælg det ønskede program på listen, og klik til sidst på Indstil ny placering.
Dit valgte program er nu angivet som PDF-læseren i Windows 11.
LÆS OGSÅ: Lav let en PDF om til et Word-dokument