Hvor tit skal jeg tage backup af min computer?

Hyppig backup af din pc er den bedste måde at tage brodden af ethvert ransomware-angreb.

© Shutterstock

Hvor ofte skal jeg tage backup af min computer?

Det bedste forsvar mod systemnedbrud og ransomware er hyppig backup af din pc, men hvor ofte bør du egentligt sikkerhedskopiere dine filer? Få svaret her.

16. december 2019 af Steffen Nielsen


Backup er bestemt ikke det sjoveste, du kan give dig til at gøre med en computer. Men i dag er backup nærmeste vigtigere end nogensinde. 

Vi gemmer nemlig til stadighed flere billeder og dokumenter på vores computere.

Mange af disse filer kan gå tabt, hvis du pludselig bliver ramt af systemnedbrud eller det stigende antal digitale gidseltagere i form truslen ransomware.

Det kan du afværge ved at tage backup til eksempelvis en ekstern harddisk - og det skal du gøre hyppigt, lyder anbefalingen fra en række førende virksomheder på området.

> Læs også: 6 gode råd til at undgå ransomware

Så ofte bør du tage backup af din computer

Minimum én gang om dagen af de mest kritiske filer. Så ofte skal du sikkerhedskopiere filer, billeder og dokumenter. 

Det anbefaler blandt andet EaseUS, der står bag et af verdens mest udbredte programmer til backup.

Det bakker Data Recovery Labs, der er blandt USA's førende inden for filgenskabelse, op om. Data Recovery Labs henvender sig ganske vist primært til virksomheder, men det gode råd gælder også private. 

Backup af din pc.

Når du laver backup af din pc, kan du enten gøre det på en ekstern harddisk eller i skyen. 

Afhænger af hvor meget du bruger din pc

Hos software-udvikleren O&O Software er anbefalingen, at hyppigheden af din backup afhænger af, hvor ofte du bruger din pc.

Bruger du pc'en hver dag, bør du dagligt tage backup, mens du kan nøjes med at tage backup én gang om ugen, hvis du sjældent redigerer dine tekstdokumenter og gemmer nye filer.

Hvor skal jeg gemme min backup?

Vi anbefaler, at du gemmer sikkerhedskopien af dine filer et sikkert sted på nettet.

Lagerplads på nettet giver dig et ekstra lag af sikkerhed til din backup. Hvis du blot har dine vigtige dokumenter liggende på en ekstern harddisk i samme rum, som din computer står i, er der risiko for, at harddisken kan blive stjålet eller ødelagt – og hvis du samtidig mister din computer, er dine dyrebare filer tabt for evigt. Hvis sikkerhedskopien af dine filer derimod ligger i Google Drev eller hos en anden onlinelagertjeneste, gemmes dit indhold i et sikkert datacenter, hvor der automatisk tages backup, så filerne kan genskabes, hvis der sker et nedbrud.

Onlinetjenesterne har den ekstra fordel, at du har adgang til de kopierede filer, uanset hvor du er. Du kan også tage automatisk backup af indholdet på din telefon, hvor mange af os har en voksende mængde data liggende, som vi nødigt vil miste.

Når filerne ligger hos en onlinetjeneste, er det også nemmere at dele fx dine billeder med andre ved blot at indsætte et link til dem i en e-mail. Så kan du vedhæfte meget store filer til e-mails.

I Komputer for alle 5/2022 kan du læse vores stortest af fire onlinetjenester, hvor du kan gemme din backup.

Alle tjenesterne i vores test tilbyder gratis plads, så du kan afprøve funktionerne, før du beslutter dig for en løsning. Når rammerne bliver for smalle, kan du for et forholdsvis overkommeligt årligt beløb få et par terabytes at gøre godt med. Ofte følger der også nogle ekstra funktioner med betalingsløsningen, så du fx kan bruge Microsoft Office, når du har betalt for den store pakke i firmaets OneDrive.

Måske er du interesseret i ...