En ny tråd på Google Drevs kundeservice bør give anledning til bekymring, hvis man anvender Googles lagerløsning til at sikkerhedskopiere sine filer.
I tråden fortæller en stakkels kunde, at hans lagerplads hos Google Drev sidst i november pludselig gik tilbage til den tilstand, drevet havde i maj 2023.
Med andre ord er hans lagerplads rullet seks måneder tilbage til de mapper og filer, han havde liggende på tjenesten på det tidspunkt.
Og desværre er der tilsyneladende ikke tale om et enkeltstående tilfælde.
I samme tråd angiver indtil videre 543 personer, at de sidder med netop samme problem.
> Læs også: Hvor ofte skal jeg tage backup af min computer?
Kan være backup, der er rullet tilbage
De forskellige personer, der melder tilbage i tråden, rapporterer om tab af data fra en måneds brug og op til de seks måneder, og det kunne tyde på, at Google har haft en episode, hvor firmaet var nødt til at rulle en sikkerhedskopi tilbage på serverne.
Det er dog ikke noget Google selv har givet besked om til de ramte.
Blandt ofrene er der naturligt nok stor frustration.
Én skriver, at han trofast har betalt for Google Drev måned efter måned, og så mister han vigtige filer ud af det blå.
Der er også skuffelse over, at Google ikke af egen drift har informeret kunderne om datatabet.
> Læs også: Hvad koster lagerplads hos OneDrive, Google Drev og Dropbox?
Det siger Google om datatabet
Den person, der oprindeligt oprettede tråden på Googles forum, fik af firmaet instruktioner i at forsøge at gendanne de mistede filer, men alle forsøg fra Googles egne teknikere er indtil videre mislykkedes.
Han fortæller i tråden, at han ikke har andre sikkerhedskopier, og at de mistede filer dermed har stor værdi for ham.
Google meddeler nu, at de fortsat arbejder på at afklare, hvad der er sket med brugernes filer og hvorfor de er mistet i det hele taget.
Indtil de har flere oplysninger om sagen anbefaler de nogle ting, man selv kan gøre nu. Dem kan du læse lidt længere nede.
Tjek om du selv er ramt
Hvis du selv anvender Google Drev til dine sikkerhedskopier, anbefaler vi at du straks tjekker filerne i dit Drev.
Læg mærke til, om mapper og filer er, som du husker fra dine seneste kopier.
Hvis du ikke kan huske, hvordan mappestrukturen skal være i dit Drev, kan du prøve at kigge efter, om du har nyere filer eller mapper i drevet - altså indhold fra november eller december.
Har du det, er du næppe ramt af datatabet.
Dette anbefaler Google
Hvis du opdager, at du også mangler filer eller mapper på dit Google Drev, har Googles teknikere nogle anbefalinger, som du bør følge for at undgå at miste yderligere data.
Først og fremmest skal du stoppe med at gemme nye filer i Drev, før fejlen er fundet og løst af Google.
Dernæst giver de følgende instrukser:
- Klik IKKE på “Fjern tilknytningen af kontoen” inde i programmet Drive for desktop til Windows
- Du må IKKE slette eller flytte programmets datamappe:
- Windows: %USERPROFILE%\AppData\Local\Google\DriveFS
macOS: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS
Valgfrit: Hvis du har plads på din harddisk, anbefaler Google at du gemmer en komplet kopi af Google Drevs datamappe.
Hav altid flere backup'er
Her på Komputer for alle anbefaler vi derudover, at du aldrig anvender Google Drive, OneDrive, Dropbox eller tilsvarende lagertjenester som din eneste backup.
Disse tjenester er udmærkede som et supplement til fysisk backup, men bør ikke stå alene.
Gem derfor altid en primær sikkerhedskopi på fx en ekstern harddisk og supplér så med en backup af de vigtigste filer på nettet.
Så er du mindre sårbar, hvis én af sikkerhedskopierne går til grunde.
> Læs også: Hvor skal jeg gemme min backup?