Bluesky: Alt du skal vide om det sociale medie

Bluesky stormer frem som et annoncefrit alternativ til X og har på rekordtid tiltrukket millioner af brugere. Læs, hvorfor så mange skifter til Bluesky, og hvad der gør platformen unik.

Bluesky Social på mobiltelefon

På ingen tid er Bluesky blevet den helt store konkurrent til X (Twitter). Her får du historien om det nye sociale netværk.

© Diego Thomazini/Shutterstock

På ingen tid er den sociale tjeneste Bluesky gået fra at være totalt ukendt til at være på alles læber.

Millioner er skiftet fra Elon Musks sociale netværk X (tidligere Twitter) til Bluesky Social, eller bruger i det mindste Bluesky som et supplement til etablerede tjenester som X og Facebook.

Hvad er Bluesky? Hvordan dukkede tjenesten pludselig op? Og hvorfor skifter folk pludselig væk fra X?

I denne artikel får du svar på disse og andre centrale spørgsmål om Bluesky. Vi forklarer dig desuden, hvordan du får en konto på Bluesky og kommer i gang med at bruge tjenesten.

Hvad er Bluesky?

Bluesky er et social netværk, som minder meget om Twitter, X og Threads. På Bluesky kan du skrive korte beskeder, dele billeder og videoer, svare på beskeder og dele andres indhold på samme måde, som du kender det fra andre sociale medier.

Den store forskel på Bluesky og X, Twitter og Facebook er, at der ikke er reklamer på Bluesky og at i højere grad selv kan styre algoritmen og se det indhold, du selv ønsker.

Bluesky har eksisteret siden 2019, men fik for alvor succes i efteråret 2024, hvor tilslutningen eksploderede i kølvandet på det amerikanske valg.

Bluesky findes både som en app til Android, som en app til IOS på din iPhone og du kan bruge Bluesky direkte i browseren på din computer.

Hvem ejer Bluesky?

Bluesky ejes af Bluesky Social PBC, en såkaldt Public Benefit-virksomhed. Denne særlige amerikanske virksomhedskonstruktion kombinerer et kommercielt formål med en ambition om at gavne samfundet som helhed.

Bluesky Social PBC ledes af Jantian "Jay" Graber, en 33-årig softwareingeniør fra Oklahoma. Hun har været CEO i Bluesky siden 2021.

Bluesky startede oprindeligt som et udviklingsprojekt under Twitter i 2019, men har siden udviklet sig til en selvstændig tjeneste og en direkte konkurrent til Elon Musks platform X (som hed Twitter, inden Musk overtog den).

Jay Graber Bluesky CEO

33-årige Jay Graber er topchef for Bluesky, som er en amerikansk såkaldt Public Benefit-virksomhed.

© By Makeworldpedia - Own work, CC BY-SA 4.0

Hvor mange bruger Bluesky?

Blueskys eksplosive vækst tog for alvor fart i november 2024. Det skete delvist på grund af Elon Musks støtte til Donald Trumps præsidentkandidatur.

På bare én dag fik Bluesky en million nye brugere, og i skrivende stund ligger tallet et godt stykke over 20 millioner brugere.

Du kan løbende følge den stigende tilslutning til Bluesky i realtid via dette link. Det er ret vildt, hvor hurtigt det går. I skrivende stund får Bluesky mere en seks nye brugere i sekundet - og det er mens det er nat i USA.

Til sammenligning har hovedkonkurrenten X over 400 millioner månedlige brugere.

Bluesky vs Threads

Her kan du se, hvor vldsom Bluesky Socials vækst har været i forhold til det sociale medie Threads. Bluesky nåede 20 millioner brugere den 19. november 2024 efter at have fået en million nye brugere dagligt i perioden efter Trumps vandt det amerikanske valg.

© Similarweb

Hvad er lighederne mellem X og Bluesky?

Bluesky er en social tjeneste, hvor folk kommunikerer med hinanden via såkaldte posts, som minder om tweets på X, eller opslag på Facebook. En post på Bluesky kan både indeholde tekst, billeder og video - præcis som på andre sociale medier.

Bluesky minder visuelt meget om Twitter/X, hvilket du tydeligt ser på brugerfladen på billedet af Bluesky i en browser herunder.

Ved første øjekast er det svært at se forskel på Bluesky og X. Opslagene vises i en spalte i midten, og en menu i venstre spalte giver adgang til søgning, notifikationer, profilinfo og så videre.

Du opretter også et opslag (kaldet en post) på Bluesky på samme måde, som du opretter et tweet på X. Kommunikationen foregår også i tråde, som du måske kender det fra X. Og ligesom hos X har man følgere, som abonnerer på ens posts.

Bluesky screenshot

Bluesky-tjenestens design virker i forbløffende grad som X's. Tjenesten er da også en afstikker fra Elon Musks gigant-succes.

© Screenshot fra Bluesky.

Hvordan adskiller Bluesky sig fra X?

Mange ser Blueskys succes som en protest mod Donald Trump, Elon Musk og den konfrontatoriske debatform på X, men der også andre årsager til, at Bluesky har fået vind i sejlene.

For det første er Bluesky uden annoncer og har lovet at forblive det.

For det andet skal det være lettere for brugerne at styre algoritmen på Bluesky, så man får det indhold, man gerne vil have - og ikke det, algoritmen og reklamerne mener, man skal se.

Desuden findes der ingen premium-udgave af Bluesky svarende til X's blå flueben. Det vil sige, at alle brugere af Bluesky får sine opslag vist i lige høj grad. Bluesky barsler ganske vist med en premium-udgave, men den vil primært give adgang til flere tilpasningsmuligheder og fx video i høj opløsning.

Sådan opretter du en profil hos Bluesky

Hvis du selv ønsker at hoppe med på Bluesky-bølgen, kan du oprette en profil hos Bluesky via dette link.

Klik nu på Sign Up, og indtast dine oplysninger. Du skal desuden tilføje en profiltekst og eventuelt et profilfoto.

Herefter er du klar til at give din mening til kende via knappen New Post.

Hvad er en Bluesky starter pack?

En af grundene til Blueskys eksplosive vækst er såkaldt starter packs - altså startpakker.

Alle kan oprette en personlig starter pack, som i bund og grund er en liste med Bluesky-personer, som man kan lide. Pakken kan man dele med sine venner på Facebook eller sine følgere på X og på den måde invitere dem med over på den nye platform.

Læs her, hvordan du opretter en starter pack (på engelsk).

Ikke første gang at X udfordres

Det store spørgsmål er, at Bluesky er en døgnflue eller en seriøst konkurrent til giganterne Facebook, X og Threads.

Det vil vi i hvert fald holde øje med i de kommende måneder.

Det er ikke første gang, at giganterne udfordres. Læs fx vores artikel om døgnfluen Mastodon eller besøg den hensygnende Twitter-konkurrent Threads.