Hvis skærmen på din telefon går i stykker eller der opstår andre fejl på mobilen, må du sende den til reparation hos forhandleren eller ved et uautoriseret værksted.
Når du gør det, vil værkstedet ofte bede dig låse telefonen op eller give dem adgangskoden, så de har mulighed for at teste de dele af telefonen, som du har bedt dem reparere.
Kan udgøre et angreb på dit privatliv
Det er selvfølgelig altid ubehageligt, at måtte give andre fuldstændig adgang til alle de private billeder og andre data, som ligger på en moderne telefon.
Der har også været flere sager fremme i medierne de senere år, hvor netop ansatte hos reparationssteder tilsyneladende har misbrugt deres adgang til kundernes telefoner til at snage i de optagede fotografier.
> Læs i Fordelszonen, hvordan du får styr på dit privatliv her
Samsung lukker af for snageriet
Nu er storproducenten Samsung så klar med en løsning på problematikken - det skriver firmaet selv i en pressemeddelelse (på koreansk - brug eventuelt Google Oversæt, hvis du vil læse den).
Læs også: Hvad er Google Oversæt?
Løsningen er ganske enkelt at Samsungs telefoner får tilføjet en reparationstilstand, som du selv kan starte fra telefonens indstillinger.
I denne tilstand har reparatøren adgang til telefonens apps og hardware, så han kan teste fx udskiftningen af et kamera eller en skærm, mens der er hermetisk lukket for adgang til dine personlige data.
Dermed vil personen, som reparerer din telefon, ikke have adgang til fx dine billeder, beskeder eller konti, og kan kun bruge telefonens standard-apps.
Endnu ikke i Danmark
Den smarte funktion er i første omgang kun lanceret i Samsungs hjemland Sydkorea og til modellen Galaxy S21, men funktionen skulle blive udbredt til andre regioner og flere telefonmodeller senere.
Læs også: Hvad er Android? Alt om styresystemet til mobil og tablet
Man kan også håbe, at konkurrenterne finder på at lave tilsvarende løsninger, når de ser storspilleren Samsung gøre det.