YouTube har bestemt sig for at skære ned på antallet af reklamer, og det betyder et farvel til irriterende bannerreklamer, der lægger sig oven på den video, som du er i gang med at se.
Formålet er at øge brugeroplevelsen og at sætte fokus på andre reklameformater, som er mere indbringende.
Det er et af de ældste - og mest irriterende - reklameformater, YouTube nu siger farvel til.
Hvis du kun bruger YouTube på din telefon, får du ikke den type reklamer, for de er forbeholdt computerversionen af YouTube.
Uanset hvilken version du bruger, slipper du dog stadig ikke for videoreklamerne, der både kan indlede og afbryde din video undervejs. Altså med mindre du betaler for Premium-versionen af YouTube, hvor du netop slipper for reklamerne.
Læs også: YouTube Premium: Hvad er det? Og hvorfor koster det penge?
Reklamebjælkerne forsvinder i april
Reklamebjælkerne er planlagt til at forsvinde den 6. april 2023.
YouTube skriver selv i et blogindlæg, at bjælkerne forstyrrede oplevelsen for seerne. Der vil dog stadig være bannerreklamer blandt de anbefalede videoer i forbindelse med den video, du sidder og ser.
YouTube forventer ikke. at fjernelsen af bannerreklamerne kommer til at betyde det helt store for alle de mennesker, der leverer indhold til tjenesten.
Formatet blev i forvejen ikke vist på mobile enheder, hvor YouTube får den største del af trafikken, og mange bruger i dag en ad-blocker, som netop vil blokere for dette format.
Indtjeningen fra netop dette banner udgør derfor kun en lille del af den samlede reklameindtjeninger på YouTube-videoer. Ofte blev indholdsleverandørerne også kun betalt, hvis seeren rent faktisk klikkede på dem, hvilket ikke skete så ofte.
En sammenslutning med bla Google, Facebook og Microsoft har i flere år arbejdet på at reducere de mest irriterende annonceformater på nettet. Læs mere her.