DMA: Hvad er Digital Markets Act - og hvad betyder det for dig?

Digital Markets Act (DMA) er en EU-lov, som har til formål at beskytte dine digitale data og give dig flere og frie valgmuligheder, når du færdes på nettet. Bliv klogere på DMA her.

Digital Markets Act - eller DMA - skal sikre forbrugerne på nettet.

Den nye EU-forordning DMA skal sikre fair konkurrence og bedre digital sikkerhed på nettet.

© Shutterstock

I alt for mange år har de store techgiganter som Microsoft, Apple og Facebook haft det for nemt.

De har nemlig kunnet stikke snablen ned i vores data og sælge den videre til tredjepart, ligesom det har været muligt for virksomhederne at tvinge deres egne produkter som søgemaskiner og browsere ned over os.

Her på Komputer for alle har vi fx flere gange beskrevet, hvordan Microsoft med alverdens tricks har forsøgt at presse Windows-brugere til at bruge Edge-browseren og søgemaskinen Bing i stedet for fx Google, som mange foretrækker.

Men det skal være slut nu, mener EU, som står bag den nye, store forordning, Digital Markets Act (DMA).

DMA skal blandt andet gøre det nemmere for os forbrugere at bevare kontrollen over vores digitale privatliv, ligesom forordningen skal sikre lige og fair konkurrencevilkår for alle.

Men hvad betyder det helt præcist og i praksis? Det kan du læse mere om her.

Hvad er Digital Markets Act?

Digital Markets Act (DMA) er en del af EU's digitale strategi, som sigter mod at skabe mere retfærdige og konkurrencedygtige digitale markeder inden for EU.

DMA fokuserer på at regulere de såkaldte "gatekeepers" - gatekeepers defineres som store digitale platforme, der fungerer som nøgleadgangspunkter for forbrugere og virksomheder til digitale markeder.

Det er altså virksomheder som Apple, Microsoft, Amazon, Meta (Facebook) og Alphabet (Google). Virksomheder, som har en vis størrelse, og som udbyder platforme til søgning, styresystemer, app-butikker og kommunikation.

Disse virksomheder skal altså rette ind efter en række nye regler, som er defineret i Digital Markets Act.

Formålet er både at sikre en fair og reel konkurrence, ligesom DMA skal være med til at sikre gennemsigtighed for os som forbrugere, så det eksempelvis bliver mere tydeligt, hvornår, hvordan og i hvilket grad vores data bliver håndteret, indsamlet og delt.

Digital Markets Act handler altså primært om regulering af de store digitale platforme og ikke den enkelte forbruger. Men de ændringer, det bringer med, kan have positive konsekvenser for alle.

LÆS OGSÅ: Moment 5: Stor Windows-opdatering på vej

De seks første gatekeepers i DMA

De seks gatekeepers råder over 22 centrale platforme, hvor retningslinjerne i DMA skal implementeres inden 6. marts 2024.

Hvad betyder DMA for dig og mig?

For den almindelige forbruger betyder DMA større valgfrihed, mere gennemsigtighed og bedre beskyttelse online.

Forbrugerne får adgang til et bredere udvalg af tjenester og produkter, da de store platforme skal gøre det valgfrit for os fx hvilke programmer vi installerer på en Windows-pc. Vi får også større kontrol over vores egne data.

Det vil du bemærke, når du fx skal acceptere vilkår på en digital tjeneste som fx Facebook. For her dikterer DMA, at det skal være tydeligt og let at forstå, hvilke vilkår du siger ja til. Det er altså et krav, at hjemmesiden forklarer, hvad du skal sige ja til, og giver dig muligheden for at vælge til eller fra.

Det er derfor, du for nylig er blevet bedt om at tage stilling til, om du vil betale for Facebook eller Instagram.For hvis ikke du har givet informeret samtykke, må tjenesterne ikke indsamle data om dig for at vise dig målrettede annoncer på deres platforme.

Hvad betyder DMA for virksomheder?

For især små og mellemstore virksomheder (SMV'er), skaber DMA nye muligheder.

Ved at begrænse de store platformes dominans vil SMV'er have en bedre chance for at konkurrere og komme ind på det digitale marked – fx ved at begrænse at en virksomhed som Microsoft kan "tvinge" sine brugere til at bruge egne værktøjer og tjenester.

På den måde kan det blive lettere for en mindre eller nystartet virksomhed at få succes med fx et program eller en app, da de store ikke længere må favorisere deres egne produkter.

Det giver dig som forbruger flere valgmuligheder.

Hvad betyder DMA for de store gatekeepers?

For de såkaldte gatekeepers - altså de helt store virksomheder som Meta, Microsoft og Alphabet - betyder Digital Markets Act, at de skal ændre i mange af deres nuværende måder at gøre tingene på.

De skal fx gøre det muligt for brugerne at fjerne indbyggede programmer - netop derfor er det blevet muligt at fjerne Microsofts Edge-browser fra Windows - og så skal de tillade alternative apps og programmer på din mobil og pc.

Og disse virksomheder har helt sikkert i sinde at overholde de nye regler, for en overtrædelse af DMA kan resultere i bøder på 20 procent af virksomhedens årsomsætning.

Hvilke ændringer medfører Digital Markets Act for mig?

Digital Market Act medfører en lang række af ændringer. Mange af dem vil være mere eller mindre usynlige for dig som bruger, da det i høj grad handler om, hvordan virksomheder bruger og håndterer din data.

Nogle af ændringerne vil dog også være langt mere konkrete og rent faktisk gøre en forskel for dig, når du bruger din telefon eller tablet.

Eksempelvis vil du på et tidspunkt modtage en besked på din telefon, hvor du skal tage stilling til, hvilken browser og hvilken søgemaskine du vil bruge.

Den besked får du, så producenterne ikke kan konkurrenceforvride markedet ved at placere deres egne browsere og søgemaskiner på deres telefoner. Du skal altså have muligheden for at til- eller fravælge, om du fx vil have Google Chrome-appen på din telefon.

Et andet punkt, hvor Digital Markets Act vil gøre en forskel, er såkaldte app-butikker på Apples iPhone. Tidligere har der kun været en af dem, nemlig Apples egen App Store, men på grund af Digital Markets Act bliver Apple nødt til at åbne op for, at andre virksomheder kan udbyde apps og spil til iPhone og iPad i en digital butik på platformen.

Også Microsoft bliver påvirket af Digital Markets Act

Microsoft har løbende opdateret Windows, så virksomheden lever op til den nye Digital Markets Act. DMA stiller nemlig større krav til Microsoft om blandt andet at tillade alternativer fra konkurrenter i Windows frem for at presse brugerne til at bruge Microsofts programmer og tjenester.

LÆS OGSÅ: Edge hugger dine åbne faner fra Chrome

Nogle af ændringer, Microsoft har indført, er blandt andet:

  • Du kan afinstallere Windows-apps: I Danmark og andre EU-lande vil du kunne afinstallere flere Windows-apps inklusive Microsoft Edge.
  • Det er muligt at vælge andre søgemaskiner end Bing i Windows' søgefelt, så du ikke automatisk føres over i Edge/Bing, når du søger.
  • Ændringer i widgets: Windows 11-brugere vil være i stand til at slå Microsofts egne nyheder helt fra i Widgets og hente nyheder fra andre medier i stedet.
  • Den kommende Moment 5-opdatering til Windows vil desuden byde på en del småændringer netop for at tilgodese DMA.

Du kan læse mere om Digital Markets Act på Europakomminionens hjemmeside.

Hvornår træder DMA i kraft?

Digital Markets Act trådte i kraft i begyndelsen af november 2022. Herefter har der været noget betænkningstid, hvorefter gatekeepers har haft seks måneder til at implementere ændringerne.

Det betyder, at DMA skal være fuldt implementeret hos de seks gatekeeers per 6. marts 2024.

Og det er netop derfor, der bliver talt så meget om DMA for tiden. For Google, Microsoft, Apple og de andre har travlt med at få de sidste ting på plads inden denne dato.

Det betyder også, at du skal være ekstra opmærksom, når du på din telefon eller pc bliver bedt om at tage stilling til fx hvilken standardbrowser, du vil bruge, eller hvad du vil tillade de store gatekeepers at bruge din data til.