Google Keep
Google Keep

Med app'en Google Keep kan du nemt lave lister og dele dem med andre. 

© Shutterstock

Google Keep: Her er den geniale Google-app, du ikke kender

De fleste kender Gmail, Google Maps og Google Drev. Men Google laver også andre apps, som lever et mere ukendt liv. Men det gør dem ikke mindre geniale.

Åbn computeren derhjemme og tilføj agurk, ris, mælk, tomat og brød til indkøbslisten. Tag afsted til supermarkedet og hiv så telefonen frem.

Kryds nu i ro og mag alle varerne af på din indkøbsseddel, som du har på din telefon.

Ovenstående er én af anvendelsesmulighederne med Google Keep, som er Googles note-værktøj.

Det kan bedste beskrives som en light-version af Google Docs til alle de lister og notater, som du måske ikke vil gemme for evigt, som eksempelvis en indkøbsseddel eller en madplan.

> Læs også: Sådan får du nemt adgang til Googles mange værktøjer

Del din Google Keep-liste med familien

Det helt geniale ved Google Keep er dog samarbejdsfunktionen, som gør, at flere personer kan redigere den samme note.

Alle i husstanden kan eksempelvis tilføje varer til indkøbssedlen, som opdaterer i realtid.

Det betyder, at din ægtefælle eller samlever kan skrive ind i app’en, at der mangler ost, mens du er nede at handle, og at den vare så vil dukke op blandt de andre varer på listen.

Hvorfor skal jeg bruge Google Keep?

Google Keep rummer også et væld af andre funktioner. Eksempelvis kan du sætte noter ‘fast’, så de altid står øverst, når du åbner app’en.

Det kan være praktisk, hvis du har en to-do-liste, du opdaterer løbende, eller eksempelvis primært bruger app’en til indkøb, så de noter er let tilgængelige.

Det er også muligt at give noterne i Google Keep forskellige farver, så du bedre kan adskille dem fra hinanden, og dine noter bliver mere overskuelige.

> Læs også: Kom i gang med Googles gratis kontorpakke | Fordelszonen

Du behøver heller ikke nøjes med at skrive tekst i dine noter. Du kan også optage lyd eller indsætte billeder, ligesom du kan tegne. Endelig kan du også lave tjek-lister, hvor du kan krydse elementer af, som så forsvinder og lægger sig i bunden af app’en – genialt til fx indkøbssedler.

Google Keep på mobil og pc
Overblik

Med Google Keep kan du oprette lister og noter både på mobil og computer - og du kan tilgå tjenesten fra forskellige enheder, og redigere. Du kan også dele noter fx med familien, så i alle kan redigere og fx tilføjet ting til indkøbslisten. Til venstre ser du, hvordan det ser ud på mobilen - til højre hvordan den samme Google Keep-konto ser ud på en pc.

© Komputer for alle

Hvordan får jeg adgang til Google Keep?

Google Keep er gratis at bruge. Det eneste, du skal bruge for at komme i gang med Google Keep, er en Google-konto. 

Sådan en har du allerede, hvis du bruger Gmail, Android eller andre af Googles tjenester.

> Læs også: Sådan laver du en Google-konto

Har du ikke allerede en Google-konto, kan du nemt og hurtigt oprette en. Udover at få adgang til Googles værktøjer, herunder Google Keep, får du også 15 GB gratis online lagerplads til dine filer, som fx mails, billeder og dokumenter.

Du kan her læse, hvordan du laver en Google-konto, og hvilke muligheder, det giver.

Kan Google Keep bruges på mobil og Windows?

For at bruge Google Keep på din computer, skal du gå til hjemmesiden her. Du kan også vælge at have tjenesten integreret i din mailboks eller kalender på computere.

Det smarte ved Google Keep er, at de ændringer, du laver på din computer eller tablet, automatisk bliver overført til din mobil – og omvendt.

For at bruge Google Keep til din mobil, skal du hente app’en i enten Apples App Store eller Google Play Butik

Når app’en er installeret, er du klar til at gå i gang med at lave din første note. 

Måske er du interesseret i ...