Googles Annoncestilpasning

Google kan give en præcis karakteristik af dig ud fra dine internetvaner, viser siden Annoncetilpasning.

© Komputer

Sådan udvælger Google internetreklamer til dig

Du afgiver et væld af oplysninger til Google om dig selv ved dine blotte Google-søgninger og hjemmesidebesøg. Her kan du se, hvor godt søgegiganten kender dig.

27. juni 2018 af Mathias Alsted Lund Flinck

Google indsamler et væld af informationer om dine internetvaner. 

Besøg på hjemmesider og søgninger i Google bliver alle samlet til én stor karakteristik af dig, og den bruger søgegiganten til at målrette de reklamer, som du ser flere steder på nettet.

Søgegiganten administrerer nemlig en stor del af de annoncer, som du støder på rundt omkring på hjemmesider. 

De bliver allesammen målrettet ud fra Googles store karakteristik. 

Du kan se din personlige oversigt lige her.

Slip for målrettede reklamer

Det kan virke ganske grænseoverskridende at se, hvor godt Google reelt kender dig. 

Sådan slipper du for målrettede reklamer i Google

For undertegnede rammer søgegiganten rigtigt med både aldersspændet, køn og et væld af mine interesser.

> Læs alt om Google her

Bliver den personlige tilpasning for invaderende, kan du vælge helt at slå den fra ved at klikke på skyderen øverst ved teksten Ad personalization is ON.

Du kan også vælge at slette enkelte dele af karakteristikken, hvis du fortsat vil have målrettede reklamer, men ikke vil se reklamer om ét af interessefelterne.

Her klikker du helt enkelt på den kasse, som du vil fjerne, og klikker på punktet Turn off i det vindue, som dukker op.

> Som abonnent på Komputer for Alle får du adgang til Fordelszonen med over 300 sikre og gennemtestede programmer, så du altid er opdateret og sikret mod it-trusler. Få fuld adgang nu for kun 29 kroner. Læs mere om tilbuddet her

Måske er du interesseret i ...