Der er i bund og grund to måder, som vi læser PDF-filer på: I browseren eller i et program på pc'en.
Adobe Reader har længe haft en form for "patent" på PDF-filer, så vi uden at tænke over det, åbner PDF-dokumenter i det program. Men hvis du bevæger dig rundt på nettet og klikker på et link med en PDF-fil, giver det i 9 af 10 tilfælde bedre mening at læse den direkte i browseren.
Som udgangspunkt sørger browseren selv for, at du kan læse PDF'er her. Men hvis din browser alligevel gemmer PDF-filer på din pc, viser vi dig her, hvordan du slår den rette indstilling til.
Sådan læser du PDF'er i Chrome
- Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne, og vælg Indstillinger
- Vælg Avanceret nederst på siden, og dernæst Indstillinger for Website
- Vælg punktet PDF-dokumenter. Fjern markeringen ved Download PDF-filer i stedet for at de åbnes i browseren
Sådan læser du PDF'er i Firefox
- Vælg de tre indstillings-streger, og klik på Indstillnger.
- Vælg fanen Generelt og rul ned til sektionen Programmer. Find PDF-format og vælg muligheden Vis sammendrag i Firefox.
Sådan læser du PDF'er i Microsoft Edge
I Edge åbner PDF'er altid automatisk i browseren.
Hvis du i stedet vil gemme filen på din pc, skal du højreklikke på den og vælg Gem som.