Ønsker du målrettede reklamer?

Snedige cookies sørger for, at hjemmesider taler sammen om dig og dine interesser. Resultatet er blandt andet reklamebannere for varer, du har søgt efter tidligere. Vi viser, hvordan du slipper for det.

Du har helt sikkert oplevet cookie-sporing i browseren på egen krop. Du besøger en hjemmeside og mødes af en annonce for et produkt, som du kort forinden har vist interesse for på en anden hjemmeside. Det er den slags oplevelser, der får mange af os til at undres: Hvordan kan hjemmesiden overhovedet vide, hvilke produkter jeg er interesseret i? Overvåger de mig? Når de ved, jeg ser på nye sko, hvad ved de så ellers om mig?

Godt eller skidt?

Det er alt sammen relevante spørgsmål, som folk efter temperament tager mere eller mindre alvorligt. Sådan er det i hvert fald i min omgangskreds, som jeg tror er et fint billede på resten af verden, når diskussionen går på sporing og på de cookies, der gør det muligt. Mine venner og bekendte er nemlig delt op i to lige store grupper. Den ene halvdel bryder sig absolut ikke om at blive sporet, når de går på nettet.

De ønsker ikke at blive mindet om, hvad de lige har søgt efter på nettet. Det er ubehageligt for dem at vide, at ens private oplysninger kan bruges af annoncører, og at fremmede i det hele taget ligger inde med den slags oplysninger. Det føles i bund og grund, som om der er nogen, der sidder og kigger med på skærmen. I den anden grøft er der en del mennesker, der ikke i deres vildeste fantasi kan se noget problem i sporingen.

De ved, at oplysninger om besøg på hjemmesider ikke gemmes for evigt og ikke kan kobles sammen med dig og dine virkelig personlige oplysninger. Der sidder ikke en ond, pengegrisk annoncør et eller andet sted og tænker “Aha! Nu har Steffen set på dyre skakbrætter igen”. Faktisk ser denne anden gruppe de målrettede reklamer, som er det håndgribelige resultat af sporingen, som en fordel. “Jeg vil da hellere se på annoncer for ting, jeg interesserer mig for, end for dyre biler, jeg alligevel aldrig får råd til,” som en kollega på redaktionen for nylig udtalte.

Sig ja eller nej til reklamecookies

Uanset om du hører til i den ene eller den anden gruppe – eller endnu ikke har taget stilling – bør du i hvert fald vide, at der findes en mulighed for at sige nej til de cookies, som gør sporingen mulig.

De to mest populære browsere, Edge og Chrome, tilbyder nemlig begge en indstilling, hvor du kan takke nej til de kontroversielle cookies, så du ikke udsættes for grænseoverskridende reklamer.

Hent din fil fra komputer.dk

Alt indhold på komputer.dk er testet med de nyeste og bedste sikkerhedsprogrammer. Vi anbefaler dog, at du altid selv har et opdateret antivirusprogram installeret på din computer. Komputer for alle kan ikke gøres ansvarlig for uregelmæssigheder eller tab af data som følge af en installation eller brug af det indhold, som du henter på vores hjemmeside eller på eksterne sider, som vi linker til. For at hente det valgte indhold skal du acceptere ovenstående betingelser.