Nye OAuth-krav fra Microsoft blokerer din indbakke

Ender din mailadresse på Outlook.dk, Outlook.com eller Hotmail.com? Så skal du tjekke fire indstillinger, hvis du vil være sikker på at kunne sende og modtage mails i fremtiden. Vi viser, hvordan du gør i Thunderbird for at sikre, at du kan bruge din Microsoft-adresse i mailprogrammet.

Outlook

Hvis du har en mailadresse hos Microsoft skal du være særligt opmærksom, når du bruger et mailprogram.

© Shutterstock / Tada Images

Hvis du har en mailadresse hos Microsoft, skal du være beredt på store ændringer, som i værste fald kan betyde, at du ikke længere kan bruge dit mailprogram til at læse og sende emails.

Det gælder, hvis du har mailadresse, der ender på Outlook.dk, Outlook.com, hotmail.com og andre af Microsofts mail-domæner.

Årsagen er en ny sikkerhedsfunktion, som Microsoft har implementeret i løbet af 2024: OAuth 2.0. Du kan læse om OAuth 2.0 på Microsofts hjemmeside (på engelsk).

Hvad er OAuth?

Det er tale om en ny måde at logge ind på hos Microsoft.

Hvor man tidligere loggede ind i sit mailprogram med blot en mailadresse og en adgangskode, stiller Microsoft nu krav om, at man bruger den såkaldte OAuth-protokol, som tillader login i programmer uden at programmet får adgang til login-oplysningerne.

4 indstillinger skal være på plads

I de seneste uger har mange personer med en mailkonto hos Microsoft modtaget en informationsmail fra firmaet om problematikken. I den skriver Microsoft, at den gamle login-metode ikke længere vil fungere fra den 16. september 2024.

Herunder opsummerer vi de krav, som Microsoft nu stiller. Bemærk, at kravene kun er relevante hvis du bruger et andet mailprogam end Microsofts-egne.

Sådan gør du Thunderbird klar til OAuth

Den konkrete metode til at gennemføre ændringerne 2 til 4 afhænger af det konkrete mailprogram, du benytter. Vi viser her metoden for Komputer for alles anbefalede gratis mailprogram Thunderbird, som du i øvrigt kan hente med en guide her.

Hvis du bruger et andet program, skal du søge oplysninger på programmets hjemmeside.

Trin 1: Slå Tofaktorgodkendelse til for din Microsoft-konto

  1. Log ind på din Microsoft-konto
  2. Klik på Totrins-bekræftelse øverst til venstre og sørg for, at det bliver slået til. Undervejs skal du vælge en metode at godkende på, fx med email eller sms.

Trin 2: Tillad Outlook-cookies i Thunderbird

Åbn nu mailprogrammet Thunderbird. Bemærk, at de følgende tre instruktioner kun har relevans, hvis du benytter Thunderbird til at tilgå mails fra en Microsoft-mailadresse.

  1. Klik på tandhjulet nederst til venstre
  2. Vælg Privatliv og sikkerhed
  3. I sektionen Webindhold sætter du markering ved Accepter cookies fra websteder. Tjek også, at du ikke har oprettet en undtagelse for Microsoft via knappen Undtagelser.

Trin 3: Slå OAuth til for indgående mails i Thunderbird

  1. I Thunderbird klikker du tandhjulet nederst til venstre
  2. Vælg derpå Kontoindstillinger
  3. Vælg Serverindstilinger til Venstre
  4. I menuen uder for Autentificeringsmetode vælger du nu OAuth 2

Trin 4: Slå OAuth til for udgående mails i Thunderbird

  1. I Thunderbird klikker du tandhjulet nederst til venstre
  2. Vælg derpå Kontoindstillinger
  3. Vælg Udgående Server i menuen til venstre
  4. I menuen ud for Autentificeringsmetode vælger du nu OAuth 2

På Thunderbirds hjemmeside (på engelsk) er der udførlige instruktioner til at løse problemerne med at forbinde til sin Microsoft-konto.

Hvis du ikke gennemfører ovennævnte trin, risikerer du, at dit mailprogram ikke længere fungerer med din Microsoft-adresse, og du kan ikke længere logge ind med mailadresse og adgangskode.

Det er under alle omstændigheder en god ide at opdatere dit mailprogram til nyeste version. Ældre udgaver af mailprogrammer vil med garanti ikke fungere med Microsofts mailadresser efter de nye regelændringer.