Google har længe talt om at gøre brugeroplevelsen i Google Chrome bedre, nu ser det ud som om, at de store ændringer er trådt i kraft.
Grundlæggende har Google implementeret en ad-blocker, som blokerer for reklamer, auto-play videoer og pop-up annoncer, hvis de ikke overholder nogle faste kvalitetsstandarder.
Med den endelige udrulning af ændringerne, bør du opleve færre 'dårlige' reklamer uanset om du surfer fra en mobil eller en computer.
Samarbejde mod dårlige reklamer
Sammen med andre større netvirksomheder som fx Facebook og Microsoft er Google medlem af gruppen 'The Coalition for Better Ads,' som har undersøgt, hvilke typer netannoncering, der generer folk mest.
Sammen har de samlet en liste over 12 typer af weboplevelser, som annoncører bør undgå, og nu vil Google altså håndhæve denne liste med Chrome-browseren.
Blandt de 12 typer er bla blinkende animerede annoncer, videoer, som afspiller automatisk med lyd og fuldskærm-annoncer, som du skal navigere igennem for at se en hjemmesides indhold.

Det er disse typer annoncer og bannere, som The Coalition for Better Ads har fundet frem til, generer brugerne mest. Så dem kan du se færre af i fremtiden.
Hjemmesider skal bestå testen
I et blogindlæg forleden forklarede Google, at de vil analysere, hvorvidt den enkelte hjemmeside lever op til kravene. Hjemmesiderne får så en karakter: Passing (godkendt), Warning (advarsel) eller Failing (dumpet).
Hjemmesider, som ikke får karakteren Passing (godkendt) vil få en advarsel og har herefter 30 dage til at ændre annonceformaterne.
Gør de ikke det, vil Chrome blokere alle annoncer - godkendte som ikke-godkendte - på den pågældende hjemmeside fremover.
Det betyder det for dig
Hvis du som bruger lander på en hjemmeside, hvor Google har blokeret for reklamer, vil du få en notifikation på siden, og få muligheden for at aktivere annoncerne igen. Du slipper ikke for annoncer og reklamer på nettet, men du vil opleve færre af de annoncer og reklamer, som gør det svært at navigere rundt på nettet.
Det er en positiv udvikling, at en spiller som Google vælger at sætte fokus på brugeroplevelsen af internettet i en tid, hvor annoncer og andre tilbud bliver mere og mere påtrængende.
Der er dog anledning til en smule skepsis. Google sidder på en meget stor del annoncekronerne på internettet over hele verden. Og når de samtidig sidder på over halvdelen af søgetrafikken, har de enorm magt til at bestemme, hvad du og jeg bliver præsenteret for på nettet.
Repræsentanter fra Google forsikrer, at annoncører hverken i dag eller i fremtiden får mulighed for at købe sig vej gennem det nye ad blocker-system. Det må vi håbe, de står fast på i fremtiden også.