Museskader og musearm er smerter i armen. Kan udvikle sig til karpaltunnelsyndrom.
AV!

Museskader giver sig udslag i smerter i håndled og underarm.

5 tips til at undgå musearm og museskader

En museskade er en lidelse, der kan komme, når du bruger lidt for lang tid ved pc'en, og det kan være yderst smertefuldt. Her får du vores fem bedste tips til at undgå musearm.

8. marts 2018 af Henning Dadkhah Rasmussen

De fleste af os har prøvet at få lidt ømhed i håndleddet efter en lang og effektiv dag ved pc'en, men det er for ingenting at regne i forhold til rigtige museskader eller musearm, der kan være decideret invaliderende. 

Får du først en museskade, kan det være meget svært igen at slippe for smerterne - og komme til at arbejde ved en pc, som du plejer. 

Sådan undgår du musearm:

Derfor er det vigtigt, at du prøver at forebygge, så du ungår, at den lille ømhed udvikler sig til en decideret musearm, og det har vi fem gode bud på.

1. Smid din gamle mus ud

Hvis du allerede nu har oplevet at blive øm i håndleddet, når du har siddet et stykke tid ved pc'en, bør du kraftigt overveje at skille dig af med din almindelige pc-mus. 

Mange producenter laver særligt ergonomiske mus, hvor håndleddet skånes - fx ved at musen er vendt til en vertikal stilling.

2. Brug tastaturgenveje

Jo mindre du bruger pc-musen desto bedre. Såvel Windows som de fleste programmer på pc'en kan styres ved hjælp af tastaturgenveje, og når du lærer at bruge dem i stedet for musen, skåner du armen for det mest belastende arbejde. 

I stedet for at bevæge musen og klikke for at åbne et program, kan du fx i Windows 10 trykke på Windows-tasten på tastaturet for at åbne startmenuen, skrive de første bogstaver af programmets navn og trykke på Enter.

Læs også: 16 smarte tastaturgenveje

Museskader viser sig typisk som smerter i underarmen. Karpaltunnelsyndrom.

Ofte vil en museskade vise sig som smerter i håndleddet, men i grelle tilfælde kan smerterne bevæge sig langt op i underarmen, og kan endda optræde i skulderregionen.

3. Hold pauser 

Når du begynder at få ondt i armen, er det en god idé at holde en lille pause. 

Ofte skal der ikke mere end en 5 minutters pause til, før du kan begynde at mærke en forbedring i armen.

4. Lav korte gymnastikøvelser

Gør det til en vane, at du fx hver time laver nogle korte udstrækningsøvelser, når du skal sidde mange timer ved pc'en. 

Øvelserne behøver ikke tage mere end et minut, og du finder en række gode øvelser her.

5. Nedsæt dobbeltklikhastigheden på din mus

Under indstillinger for mus i Kontrolpanel kan du sætte klikhastigheden ned, så du skal trykke langsommere, når du vil dobbeltklikke. 

Det er mindre belastende for håndleddet.

Læs også: Slip for museskader med smart ergonomisk mus

Redaktionen anbefaler: Brug en ergonomisk mus

En speciel mus kan hjælpe dig af med musearm og ømme skuldre. Musen sørger for, at din hånd ligger i en mere hensigtsmæssig vinkel, når du arbejder med din pc, så du undgår at overbelaste armen. 

Lige nu kan du få en ergonomisk mus med to numre af Komputer for alle for kuns 59,50 kroner. Se tilbuddet her.

Den ergonomiske mus har desuden fire funktionelle knapper, som gør det lettere at navigere frem og tilbage, når du surfer på nettet eller arbejder på din pc. 

I videoen herunder kan du se, hvordan den ergonomiske mus fungerer.

Måske er du interesseret i ...