Med over 2 milliarder brugere er Facebook verdens klart største sociale medie. Nu forsøger firmaet at følge de mange brugeres feedback, ved at nedprioritere grupper og reklamer på din tidslinje, og i stedet prioritere dine venner og families opslag.
Facebook-skaberen Mark Zuckerberg skriver i et opslag, at Facebook skal give brugerne en mere positiv oplevelse. Ifølge undersøgelser lavet af Facebooks research-afdeling påvirker opslag fra firmaer og medier generelt brugernes humør negativt, imens opslag fra venner og familie påvirker dem positivt.
Derfor vil Facebooks algoritmer nu sørge for, at du ser langt mere indhold, som dine venner slår op, end du ser indhold fra firmaer, medier og andre professionelle.
Du kan stadig prioritere dit indhold på Facebook
Men hvad nu hvis der er et firma eller en gruppe, som du meget gerne vil se indhold fra? Heldigvis lover Facebook, at du nemt kan sørge for, at du ikke misser indhold fra dit yndlingsmedie eller -firma.
Du skal blot navigere til deres Facebook-side og holde musen over følge-indstillingerne. Her kan du vælge ”Se først”, som betyder, at nye opslag fra denne gruppe altid vil komme øverst på din tidslinje.
På den måde kan du fx sikre dig, at du aldrig går glip af et opslag fra Komputer for alle på Facebook.
Mark Zuckerberg lover, at de nye ændringer vil komme på plads i løbet af 2018.