Streamingtjenester med reklamer undersøgelse
© Shutterstock

Vil du have reklamer på Netflix eller HBO-Nordic?

En ny undersøgelse viser, at over halvdelen af danskerne kunne acceptere reklamer på streaminghjemmesider, hvis prisen til gengæld blev sat ned.

14. marts 2018 af Peter Skovbjerg Jensen

Mange af danskerne ser serier og film på Netflix, HBO Nordic og andre streamingplatforme. Men ville du være villig til at udholde reklamer på disse platforme, hvis du til gengæld skulle betale mindre?

Ifølge en ny undersøgelse lavet af mediebureauet IUM ville 59 procent af danskerne gerne have små reklameblokke på op til et minut til gengæld for en sænket pris på 41 procent. I Netflix og HBO Nordics tilfælde ville det betyder, at prisen skulle falde fra 99 kroner til 58 kroner om måneden.

Selvom både Netflix og HBO har nægtet at denne model skulle være noget for dem, viser undersøgelser som denne at reklamemodeller er en mulighed i fremtiden.

> Du kan læse alle vores historier om streaming her

TV2 har allerede gjort det

I praksis ser forretningsmodellen ud til at fungere. TV2 indførte nemlig i 2017 lige netop den model på deres streamingtjeneste TV2 Play. På TV2 play kan du få et billigere abonnement på 99 kroner i stedet for de originale 129 kroner, hvis du til gengæld er villig til at acceptere reklamer. Det er den første model af sin slags i Europa.

Ifølge TV2 har reklamemodellen været en succes. ”Kunderne har taget godt imod det. Reklamepakkerne udgør nu en ret pæn del af vores samlede brugerbase,” siger Stig Møller Christensen, salgsdirektør for betalings-tv og TV 2 Play, til Søndagsavisen.

Han gør dog samtidig opmærksom på, at TV2 har tænkt sig at fortsætte med at tilbyde den reklamefrie model, da mange brugere stadig foretrækker reklamefri streaming.

> Lige nu får du 2 numre af Komputer for alle med en lækker powerbank til din smartphone for kun 59,50 kroner. Du sparer 407 kroner.

Måske er du interesseret i ...