nyheder/forbruger-dk_145.jpg

Ombudsmanden advarer mod fup-opkald

Flere danskere har prøvet, at blive ringet op af amerikanske virksomheder, med tilbud eller løfte om gevinster, men du skal passe på, for det er rent fup, og kun et forsøg på at få fat i dine konto- og kreditkort-oplysninger.

Det er især en ny bølge af opringninger fra amerikanske rejseudbydere, der har ramt de danske forbrugere. Ombudsmanden råder derfor forbrugerne til at være forsigtige med at reagere på tilbud og/eller gratis rejser, for selv om det ikke helt kan udelukkes, at der kan være tale om et reelt tilbud, er der god grund til at være på vagt.

Fremgangsmåden er typisk, at en stemme på engelsk fortæller, at du har vundet en rejse. Ofte viser det sig dog, at man ikke har vundet andet end muligheden for at få et godt tilbud. Forudsætningen for at få tilbuddet eller gevinsten er, at man videregiver sine konto- og kreditkort-oplysninger til firmaet for, efter deres udsagn, at dække fx skatter og afgifter, flyrejsen til destinationen eller lignende.

I nogle tilfælde mener forbrugeren ikke at have accepteret andet end at få tilbuddet på skrift. Alligevel har firmaet hævet et større beløb på forbrugerens konto på baggrund af de afgivne kreditkort-oplysninger. Sidste gang, Danmark oplevede en lignende bølge af henvendelser om potentielle fup-rejser, var tilbage i 2005.

På Forbrugerstyrelsens hjemmeside kan du få gode råd til, hvordan du forholder dig til fup-opkald med tilbud eller gevinster.

Måske er du interesseret i ...