Nu kan du få hjælp til at betale en løsesum fra ransomware, men vi anbefaler, at du lader være med at benytte tjenesten.

© Shutterstock

Ransomware-bagmænd åbner kundeservice til ofrene

Ransomware er en af tidens værste it-trusler, og den lukrative form for it-kriminalitet får nu bagmændene til at åbne telefonsupport for at lure flere penge ud af ofrene.

2. august 2017 af Mathias Alsted Lund Flinck

"Dine filer er blevet låst, og du kan kun få en nøgle ved at indbetale 2 bitcoins via dette link. Er du i tvivl om, hvad du skal gøre, så henvend dig på følgende telefonnummer."

Sådan kan beskeden meget vel lyde, hvis du fremover skulle være så uheldig at blive ramt af ransomware. Bagmænd bag de ondsindede programmer åbner nemlig telefonsupport for at snyde endnu flere ofre til at betale den løsesum, som programmet afkræver for igen at åbne for filerne.

Det forklarede forskere fra blandt andet  Google, New York University og University of California ved Black Hat-sikkerhedskonferencen i Las Vegas. Ved at spore digitale pengeoverførsler har forskerne undersøgt, hvordan folkene bag ransomware-angreb arbejder, og her opdagede de altså den nye "kundeservice".


Professionelt og effektivt

Bagmændenes nye service fungerer på samme måde, som når du ringer til din bank eller teleselskab. I stedet for at hjælpe med at omlægge et lån eller skifte abonnement, så står medarbejderne klar til at forhandle løsesummen ned eller med hjælp til at købe den digitale valuta bitcoins til at betale løsesummen, forklarer forskerne.

"Det er blevet en velsmurt maskine. De arbejder som en almindelig virksomhed, og det viser, hvor almindeligt det er blevet, og at truslen er kommet for at blive," fortæller Elie Bursztein, der leder et hold af sikkerhedsforskere hos Google.

Du kan læse mere om ransomware og få hjælp til at beskytte dig her

Måske er du interesseret i ...