3-strøgbutik

Teleselskabet 3 er under afpresning.

© 3

Teleselskabet 3 afpresset for millioner

Afpresserne truer med at lække 3.600 kunders private oplysninger, hvis ikke de får pengene. Læs hvordan du skal forholde dig, hvis du er 3-kunde.

13. februar 2017 af Mikkel Jacobsen

Fredag eftermiddag modtog 3.600 3-kunder en mail, hvor teleselskabet meddelte, at afpressere tilsyneladende har fået fingre i en række private kundeoplysninger. Det drejer sig om navne, adresser, cpr-numre, email-adresser, telefonnumre og detaljer om abonnementer.

3 vurderer ikke, at afpresserne også skulle være i besiddelse af kundernes bankoplysninger, men det kan være galt nok i sig selv, at de har fået fat i cpr-numre. Med dem er det i teorien muligt at begå identitetstyveri og fx købe varer på kredit hos virksomheder.

Er du blandt de berørte kunder?

Hvis du er en af dem, der har modtaget en mail fra 3 om, at dine oplysninger er i fare, så er der en forholdsregel, du bør tage. På Borger.dk kan du oprette en kreditadvarsel. 

Den betyder, at der dukker et rødt flag op på ekspedientens skærmen, hvis dit navn og CPR-nummer fx bliver forsøgt brugt til at købe varer på afbetaling nede i elektronikbutikken. Det vil forhåbentlig forhindre, at dine oplysninger bliver misbrugt.

3: Sagen er hos politiet

Der er oprettet en udmærket oversigt over andre mulige spørgsmål og svar i sagen her.

3 tøver med at bruge udtrykket ”hacker-angreb”, da man endnu ikke ved, om det rent faktisk er tilfældet. Teleselskabet har ikke tænkt sig at betale løsesummen, og har derfor overdraget sagen til politiet.

Måske er du interesseret i ...