nyheder/toshiba_183.jpg

Toshibas garanti er værdiløs

Hvis du køber en bærbar computer, kan du få den repareret og du kan oven i købet få pengene tilbage, hvis den går i stykker inden for to år. Det løfte giver Toshiba i en kampagne, som løber til slutningen af juni. Men virkeligheden ser anderledes besværlig ud.

Der er mange krav til dig som køber, før du kan gøre krav på Toshibas garanti. Først skal du registrere din nye computer på en hjemmeside senest syv dage efter købet. Ellers dækker garantien ikke. Du skal også huske at printe registreringscertifikatet ud, og det får du kun én chance til. Hvis din printer fejler, eller der opstår fejl på hjemmesiden, kan du heller ikke gøre krav på garantien. Hvis du så kommer ud for, at computeren går i stykker, så skal du ringe til et bestemt telefonnummer, for at finde ud af, hvad du så stiller op. Gør du ikke det, gælder garantien heller ikke.

"Garantien er stort set værdiløs. Jeg kan forestille mig, at de færreste forbrugere vil få del i Toshibas garanti på grund af de mange rigide betingelser. Derfor skal man ikke lade sig lokke til at købe en bærbar hos Toshiba på baggrund af kampagnen,” siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet.

Det er chefen for Toshiba i Danmark Peter Vikkelsø Skou uenig i:

"Jeg mener ikke, betingelserne virker uoverskuelige. Det tager kun ti minutter at registrere computeren, og kampagnen fungerer upåklageligt. Den er lige så sikker, som at det bliver jul i år," siger han.

Toshiba har været ude for at give pengene retur, men landechefen ønsker ikke at oplyse antallet af sager. Toshibas kampagne forlænges muligvis efter juni.

Måske er du interesseret i ...