nyheder/forbruger-dk_145.jpg

Kend din ret, når du handler på internettet

Ifølge en ny undersøgelse fra Gallup er mange er i tvivl om, hvad de har ret til, når der opstår problemer med en vare, de har købt på nettet.

Når du køber varer over nettet, kan du ikke lige smutte ned i butikken, hvis der opstår problemer med varen. Så skal den sendes frem og tilbage, indtil problemet er løst. Mere end halvdelen af danskerne er ikke klar over, at de ikke selv skal betale for forsendelsen, når de skal bytte en fejlbehæftet vare til en ny.

”Reklamationsretten, dvs. retten til at få en ny vare, hvis der er fejl på den gamle, gælder uanset om varen er købt i en fysisk butik eller på nettet. Og det er sælger, der skal dække de ekstra udgifter til porto. Har du som køber selv betalt for at sende en fejlbehæftet vare retur, skal sælger altså refundere din udgift”, siger Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Et andet område, som volder de e-handlende problemer, er varens emballage. I modsætning til, når varen er købt i en fysisk butik, må varens emballage ved e-handel nemlig som udgangspunkt gerne brydes.

”I en fysisk butik kan man se og røre ved varen i virkeligheden, før man beslutter sig for, om man vil købe den. Det kan man ikke, når man handler over nettet. Derfor har man næsten altid lov til at bryde emballagen, før man beslutter sig til, om man vil beholde en vare eller returnere den. Kun i særlige tilfælde kan sælger forlange, at forseglingerne er ubrudte, eller at den originale emballage sendes med, hvis varen returneres – og så er det sælgers ansvar at gøre tydeligt opmærksomt på det”, fortæller Tanja Franck.

Det er Forbrugerstyrelsen, der har bestilt undersøgelsen hos Gallup, der blev gennemført i et webpanel blandt 1043 respondenter i april 2009.

Læs mere om dine rettigheder på nedenstående links.

Måske er du interesseret i ...