nyheder/homer_140.jpg

Internettet sparer på dit medieforbrug

Ny undersøgelse viser, at amerikanerne bruger mindre tid på medier. Internettet får æren.

8. august 2007

Med internettets stormskridt ind i vores tilværelse virker det umiddelbar logisk, at vi vil bruge endnu mere tid foran diverse skærme og højttalere. Især i tv-glade USA har man længe frygtet, at kvalitetstiden i familiens skød må lade livet for det enorme udbud af medieprodukter. Især hvis den tid, du bruger på at surfe, skal lægges til tv-forbruget, avislæsningen, radiolytningen, biografturene etc.

Men meget tyder på, at det forholder sig lige omvendt. En undersøgelse fra mediespecialisterne Veronis Suhler Stevenson viser, at amerikanerne tilbragte mindre tid med medier i 2006 end i 2005. Og selv om 3530 årlige timer (fem måneder!) stadig er lidt skræmmende, så er det er første gang i ti år, at forbruget er faldende.

Tendensen tilskrives, at man ganske enkelt bruger pcen hurtigere. Har man først sat sig til at se et tv-program, bruger man hurtigt en time eller fire i sofaen. Men ved pcen er det anderledes. Her kan man nøjes med at se et hurtigt videoklip på YouTube eller bruge ti sekunder på at tjekke vejrudsigten.

I øvrigt viser forudsigelser om amerikanernes medieforbrug i 2007, at internettet vil overhale papir-aviser og biografer i popularitet. Det er dog stadig tv og radio, der sammen udgør over 70 pct. af amerikanernes medieforbrug.

Måske er du interesseret i ...