Google søgning v2

Google: Sådan søger danskerne

Google's årlige Zeitgeist viser altid sjove søgemønstre fra danskerne, men det er også et vink med en vognstang til erhvervslivet om, hvilke informationer forbrugerne leder efter og hvilke onlineaktiviteter virksomheder har.

8. december 2009

Zeitgeist er en række grafer som Google ved hvert års afslutning udgiver, og som giver et indblik i, hvad folk har interesseret sig for på nettet det seneste års tid

For danskerne er den mest dominerende tendens, at vi er fornuftige og praktiske. Vi vil gerne have hurtig information om at finde vej på krak, hvordan vejret bliver på DMI eller få oversat tekster online via Google Translate.

En anden tendens man kan se, er at danskerne, ligesom resten af verden, ikke indtaster internet-adresser, men derimod søger efter dem på Google og klikker sig videre til siderne derfra. Fx. kan de fleste nok tænke sig til at mobilselskabet telenor har en website med navnet telenor.dk og tivoli har tivoli.dk. Men i stedet for at indtaste det direkte i adresselinjen, så foretrækker vi at søge det på Google.

”Zeitgeist” betyder ”tidens ånd”. Ved hvert års afslutning løfter Google sløret for tidens ånd ved at vende tilbage til dette års mest søgte sider på nettet. Alt, lige fra søgninger om finansielle termer i Holland, musikfestivaler i EU, populære sange på Filippinerne til hvilke mobiltasker der er moderne i Hong Kong. Har du lyst til at vide hvad englænderne googlede mest sidste år? Eller du har måske lyst til at vide hvilke bilproducenter i Tyskland, der har genereret flest søgninger? Prøv at kigge på nogen af top 10 listerne på det link til Zeitgeist 2009 vi supplere her.

Mest populære søgninger i Danmark 2009: 1. Facebook 2. Youtube 3. Krak 4. Facebook login 5. DMI 6. DBA 7. Hotmail 8. Y8 9. Translate 10. Tv2

Måske er du interesseret i ...