nyheder/forbruger-dk_145.jpg

Flest klager over computere og mobiltelefoner

Når forbrugerne ringer til Forbrugerstyrelsens hotline, handler de fleste opkald om bærbare computere og mobiltelefoner. Det er nogle af de produkter, som volder forbrugerne flest problemer.

Forbrugerstyrelsen fik i 2008 mange spørgsmål, og de handlede især om mobiltelefoner og bærbare computere. Nu har butikken haft min bærbare computer til reparation to gange, kan jeg snart kræve en ny? Og hvad med min mobiltelefon? Jeg har næsten lige købt den, og nu er den gået i stykker. I butikken siger de, at det er mit eget ansvar. Hvad skal jeg gøre?

Omkring 40.000 forbrugere ringede i 2008 til Forbrugerstyrelsens hotline med spørgsmål om alt fra forsikringer til frisørbehandlinger. På en top fem over de produkter, som forbrugerne ringer mest om, kommer bærbare computere og mobiltelefoner ind på første og andenpladsen.

”En banal forklaring kan være, at der bliver solgt mange af netop de produkter, hvilket umiddelbart øger antallet af problemer på området. Men man skal ikke undervurdere, at produkter som bærbare computere og mobiltelefoner er sårbar forbrugerelektronik. Og det er erhvervslivet heldigvis opmærksom på,” siger Mogens Hansen, vicedirektør i Forbrugerstyrelsen.

Han peger på, at mange butikker vælger at udlevere en vejledning i form af en indlægsseddel, der følger med de elektroniske produkter. Indlægssedlen, der er lavet i samarbejde mellem Forbrugerstyrelsen og Dansk Erhverv, giver forbrugerne gode råd om elektroniske produkter og skitserer, hvilke rettigheder forbrugerne har, hvis produktet går i stykker.

Hvis du også har spørgsmål til Forbrugerstyrelsen, så kan du ringe til deres hotline på telefon 70 13 13 30.

Måske er du interesseret i ...