e-handel

Flere danskere køber mad online

Lave priser får helt op til hver tredje dansker til at købe fødevarer fra computeren i stedet for nede i supermarkedet.

Danskerne fylder den digitale indkøbskurv med fødevarer som aldrig før. I løbet af 2013 har hver tredje købt deres dagligvarer ved det virtuelle kasseapparat, og det er en næsten en fordobling på bare to år, viser undersøgelsen fra erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer.

I 2011 handlede 19 af danskerne fødevarer på nettet, mens der i år har været 35 procent, og det er især lave priser, der får flere danskere til gå forbi det fysiske supermarked og i stedet handle mælk og leverpostej fra computeren.

Danskerne har i de senere år generelt taget e-handlen til sig, og det letter også bekymringerne i forbindelse med dagligvarehandel på nettet.

"Vi forbrugere er på en online-indlæringskurve, hvor vi vænner os til at købe varer på nettet. Vi har især været skeptiske over for køb af ferskvarer, som ikke er en standardvare, for vi har spurgt os selv, hvilken kvalitet vi modtager varen i, og om den vil være frisk. Forbrugeren er efterhånden ved at være overbevist om, at det kan være effektivt og godt at købe fødevarer online." siger Professor i e-handel fra CBS Niels Bjørn-Andersen til Landbrug & Fødevarers onlinemedie Foodculture.dk.

Selvom en stor del af danskerne efterhånden føler sig trygge ved at handel fødevarer online, så er der stadig en stor del af befolkningen, som endnu ikke har kastet sig ud i disciplinen. Denne gruppe afholder sig hovedsagligt fra at købe fødevarer online, fordi de ikke har mulighed for fysisk at se de varer, de køber, viser undersøgelsen fra Landbrug & Fødevarer.

Måske er du interesseret i ...