Penge

EU vil beskytte dig mod køb i mobilspil

EU vil sætte en stopper for spil på din telefon, som udgiver sig for at være gratis, men kan ende med at koste dig dyrt.

6. marts 2014

Nu går EU ind i debatten om de såkaldte in-app køb. In-app køb findes typisk i spil til børn, hvor det er gratis at hente selve spillet, men hvor de skal foretage forskellige køb for at komme videre i handlingen.

Efter klager fra forbrugere over hele EU, som har mistet tusinder af kroner på in-app køb, er den danske forbrugerombudsmand gået til Europa-kommissionen. Det har resulteret i en plan, hvor en række af EU-landenes myndigheder vil mødes med flere IT-virksomheder, herunder Apple og Google, og diskutere, hvad man kan gøre for at undgå, at du bliver snydt af dine ”gratis” apps. De fire vigtigste punkter under mødet handler om:

1. Spil ikke må vildlede forbrugerne, når de markedsføres som gratis. 2. Spillene må ikke opfodre børn til at købe ekstra indhold. 3. Penge skal ikke kunne blive trukket automatisk fra kontoen. 4. Alle producenter skal opgive en e-mailadresse, så de kan kontaktes, hvis der er klager.

Der er flere eksempler på, at børn har brugt mange tusinde kroner på at købe ting i spil, som de ikke vidste kostede rigtige penge. Børnene har ikke skullet skrive nogen koder eller andet for at spillene kunne tappe penge direkte fra forældrenes konti, fordi forældrenes bankkonto var forbundet med for eksempel Apples App-store.

EU giver i første omgang app-branchen en tidsfrist, hvor de skal finde ud af at lave deres spil, så de ikke er vildledende for forbrugerne.

Måske er du interesseret i ...