nyheder/borger_145.jpg

Få hjælp til at bruge borger.dk

Biblioteker og borgerservicecentre er i denne uge klar, til at hjælpe dig med at betjene den offentlige hjemmeside - borger.dk

Borger.dk er en offentlig hjemmeside, hvor du kan finde informationer og digitale selvbetjeningsløsninger på tværs af stat, kommuner og regioner. Hvis du ikke kender hjemmesiden, eller ikke ved nok om at bruge den offentlige hjemmeside – borger.dk, så kan du lære meget mere om det på dit lokale bibliotek i denne uge. Mød bare op og få vejledning i, hvordan du bruger de offentlige, digitale løsninger.

Personalet på bibliotekerne er klar til at hjælpe dig i gang med at bruge borger.dk, så du selv kan finde information om alt fra barsel og bolig til pas og pension. Hvis du f.eks. har brug for at skrive dit barn op til børnehave, udfylde selvangivelse eller anmelde en flytning, kan det klares på www.borger.dk. I dag findes der ca. 600 digitale selvbetjeningsløsninger på borger.dk. F.eks. kan du se, hvilke daginstitutioner, skoler, ældrecentre, postkontorer eller skattecentre, der ligger i dit lokalområde.

"Bibliotekerne har mange års erfaring i at gøre folk fortrolige med at bruge internettet, og personalet på bibliotekerne er eksperter i at søge informationer. Derfor er det en oplagt opgave for bibliotekerne at hjælpe med borger.dk. Jeg håber, at mange har lyst til at møde borger.dk på biblioteket”, siger kulturminister Carina Christensen.

Sidste år var der mange der benyttede muligheden for at få instruktion på biblioteket i borger.dk-ugen. Efterfølgende konstaterede It- og Telestyrelsen et øget besøgstal på hjemmesiden. Borger.dk har hver uge ca. 90.000 besøg. Sidste år var der ca. 50.000 danskere, der ringede, chattede, mailede eller SMS’ede til borger.dk’s Kontaktcenter. De fem mest søgte ord på borger.dk er: boligsikring, børnepenge, folkeregister, folkepension og feriekonto.

Måske er du interesseret i ...