nyheder/youtube_183.jpg

Disney og Desperate Housewives på YouTube

YouTube vil snart vise korte videoer fra en stor tv-koncern, og samtidig afprøve nye former for online markedsføring for at skaffe flere indtægter. YouTube er de største inden for online video. I december 2008 så amerikanske netsurfere 14,3 milliarder online videoer, og fire ud af ti var på YouTube.

De mange besøgende gør, at sportskanalen ESPN sammen med Disney/ABC Television nu vil starte en YouTube-kanal. Det er planen, at de vil lancere flere kanaler i maj fra ABC Entertainment, ABC News, ABC Family og en ”sæbeopera-kanal”. Kanalerne vil bl.a. vise korte klip fra "Lost", "Desperate Housewives" og "Grey's hvide verden". ABC, som er datterselskab til The Walt Disney Company, ejer 80 procent af ESPN.

Kanalerne vil kun være tilgængelige for amerikanske netsurfere, og det vil kun være korte klip og ikke fulde programmer, der vises. Som en del i aftalen, kan Disney/ABC og ESPN teste de såkaldte pre-roll reklamer, der vises før videoens indhold. De har også opnået rettigheder til at sælge reklameplads på deres egne kanaler, som fx CBS allerede har aftaler med YouTube om.

De nye kanaler, vil også bruge de såkaldte YouTubes InVideo-overlays, som er animerede annoncer, der vises over en del af indholdet. Hvis der klikkes, vil en videoreklame starte og videoen bliver sat på standby indtil reklamen er slut. Hvis der ikke klikkes, vil annoncen forsvinde efter et stykke tid. Google har eksperimenteret med forskellige måder at præsenterer annoncer på, der ikke irriterer brugerne, og samtidig gør det muligt skaffe annonceindtægter.

Aftalen indgås samtidig med at Google stadig slås med et søgsmål fra Viacom på en milliard dollars. Viacom påstår, at der ligger mere end 160.000 klip på Youtube, der overtræder deres copyrights.

Siden har Google taget et video- og audio-identifikationssystem i brug, som automatisk scanner indholdet, af det der lægges på YouTube. Systemet lader det være op til personen med copyrights at beslutte, om vedkommende ønsker indholdet fjernet, eller lade det blive på YouTube, og prøve at tjene annoncepenge på det.

Måske er du interesseret i ...