e-mærket

Slip for gebyrer og fup på udenlandsk e-handel

Seks gode tips, som kan redde dig fra at blive offer for udenlandske handelsregler og svindlere.

22. juni 2012

Nye tal fra Dansk e-handelsanalyse viser, at vi handler på nettet som aldrig før, og hver fjerde af de køb foretages på udenlandske sider. Det er de billige udenlandske priser, der lokker, men købeloven i andre lande er anderledes, svindlerne er flere og der er flere fælder du kan falde i.

Den danske købelov er blandt de mest strikse, og stiller ofte forbrugeren rigtig godt i klagesager. Men det er ikke altid tilfældet i udlandet, så E-mærket har udformet en liste over væsentlige overvejelser at gøre sig inden man klikker ”buy”.

Er moms og told medregnet i prisen? Uden for Europa, er der told på varer over 1150 kr. og moms hvis prisen overstiger 80 kr. På SKAT.dk kan man se toldsatserne.

Hvad er fortrydelses-og reklamationsretten i det pågældende land? Det er forskelligt fra land til land, men indenfor EU har du som minimum 7 dage. Det er desuden værd at bemærke, at fortrydelsesfristen først starter den dag du modtager din bestilling.

Hvor dyrt er det at sende varen retur? I Danmark er net-butikker forpligtet til at betale fragten ved retur-og reklamationssager. Det er ikke nødvendigvis tilfældet i udlandet, og det kan blive en dyr fornøjelse, hvis produktet fejler. Vær særligt på vagt hvis butikken ikke informerer om dine muligheder i retursager.

Er net-butikken med i en mærkningsordning? I Danmark har vi e-mærket, og udlandet har lignende ordninger. Se en samlet liste over de forskellige mærkningsordninger på linket i højre side.

Kan du betale med kort? Når du betaler med kort kan du gøre brug af indsigelsesordningen. Den sikrer dig det fulde beløb tilbage (inklusiv fragt og gebyrer), hvis du ikke modtager din ordre, eller du fortryder dit køb.

Hvor finder du hjælp til at klage? Handler du på en udenlandsk net-butik, kan Forbrugerrådet ikke længere hjælpe dig, men der er også muligheder for at få hjælp i udlandet, hvis tingene går galt. Man skal selvfølgelig altid starte med at kontakte den pågældende net-butik, eller den mærkningsordning de er tilknyttet. Hvis det ikke hjælper, så er det ved køb i EU-lande, samt i Norge og Island, Forbruger Europa man skal have fat i. Ved nethandel uden for EU er econsumer.gov den rette instans at kontakte. Find link i højre side.

Måske er du interesseret i ...