nyheder/onlinebarn_145.jpg

Onlinebørn

Børn og unge er flittige brugere af internettet, og de bliver yngre og yngre. Hver fjerde 9-10-årige har en profil på hjemmesider som Habbo, Arto og Facebook, men kun få forældre deltager i den del af børnenes liv.

Både Medierådet for børn og unge og Forbrugerstyrelsens undersøgelser viser, at børn er flittige til at oprette profiler på internettet.

En ny undersøgelse, som Medierådet for Børn og Unge har udarbejdet viser blandt andet, at 26 % af de 9-10-årige og 61 % af de 10-13-årige i dag har profiler på sociale hjemmesider. Der bliver brugt meget tid på internettet. I gennemsnit bruger børn og unge fem timer om ugen på internettet, mens en tredjedel af børnene bruger over syv timer om ugen.

Når børnene er online, bruger de en stor del af deres tid på at spille, chatte, mødes med venner, købe, sælge eller bytte produkter. Men ikke mange forældre ved hvad der foregår. Undersøgelser viser, at 7 ud af 10 af forældrene ikke selv besøger de onlineuniverser, som børnene dagligt færdes i, og de har derfor ikke kendskab til, hvad deres børn bruger tiden på.

"Mange forældre engagerer sig i deres børns tennisklubber og spejderforeninger. På samme måde er det en god ide, at forældrene også engagerer sig i deres børns onlineliv", siger Forbrugerstyrelsen direktør Tanja Franck, og anbefaler forældre at dele deres erfaringer i forummet Forældre til onlinebørn.

Måske er du interesseret i ...