Russisk propaganda

Dette er et af de mange opslags, som russiske aktører delte under valgkampen i 2016.

© Den amerikanske efterretningskomite

Nu kan du se, hvis du følger russisk propaganda

Facebook blev brugt af russiske aktører i et forsøg på at påvirke det amerikanske valg i 2016. Nu vil Facebook notificere de brugere, der har set den russiske propaganda.

23. november 2017 af Peter Skovbjerg Jensen

Fulgte du med i det amerikanske valg i 2016 på Facebook?

Så er der en chance for, at du har set russiske opslag, der var forklædt som normale valgkampagner. I forbindelse med en undersøgelse i den amerikanske kongres, vil Facebook nu advare de brugere, der har set en af de russiske sider. Det sker gennem en ny funktion, hvor brugerne kan se, om de har fulgt eller "liket" opslag fra den russiske propaganda.

Ifølge Facebook er det vigtigt at vise brugerne, hvilke Facebook-grupper, der blev styret af russiske aktører. Dette sker samtidig med, at Facebook kæmper for at begrænse mængden af falske nyheder, der bliver spredt på det sociale netværk.

“Dette er en del af vores løbende arbejde med at beskytte vores platform, og menneskerne, der bruger den, mod ondsindede aktører, der forsøger at underminere vores demokrati,” skriver Facebook på deres hjemmeside.

Få større sikkerhed og tryghed, når du er væk hjemmefra med et overvågningskamera. Så kan du holde øje med dit hjem fra din smartphone! Køb overvågningskameraet med 3 numre af Komputer for Alle for kun 149,50 kr lige her

Ruslands indflydelse på det amerikanske valg

Det russiske Internet Research Agency (IRA), der efter sigende har forbindelse til den russiske regering, købte reklamer og oprettede grupper på Facebook, som havde til hensigt at sprede splittelse i den amerikanske befolkning. Det siger både Facebook og de amerikanske myndigheder.

Russisk propaganda

Dette er et af de mange opslags, som russiske aktører delte under valgkampen i 2016.

© Den amerikanske efterretningskomite

Ifølge Facebook nåede IRA’s propaganda hele 126 millioner brugere under valget. Det har fået den amerikanske kongres til at starte en større undersøgelse af sociale mediers sårbarhed overfor udenlandske aktører.

Flere internetgiganter som Facebook, Google og Twitter fremlægger i disse tider deres planer for, hvordan de vil sikre, at deres platforme ikke kan bruges til at påvirke valg i fremtiden.

> Læs alt om Facebook her

Måske er du interesseret i ...