Facebook

Facebook tillader levende reklamer

Du vil snart kunne se animerede reklamer på Facebook, men til at starte med er det kun som forsøg.

21. august 2015

Facebook tillader nu udvalgte annoncører at bruge animerede GIF-billeder, de små videoklip der kører i båndsløjfe, i deres reklamer. Det skriver internetmagasinet TechCrunch.com.

Til at starte med er det et forsøg, men hvis Facebooks brugere ikke føler sig generet af reklamerne, vil alle annoncører kunne bruge GIF-reklamer i fremtiden.

I mange år havde Facebook ellers en politik, der forbød animerede GIF-reklamer, fordi det sociale netværks grundlægger, Mark Zuckerberg, mente, at det forstyrrede brugeroplevelsen. Allerede tilbage i maj løsnede Facebook dog op for GIF-billeder, da de tillod almindelige brugere at benytte formatet i opslag.

GIF-billeder er blevet meget populære i de seneste år takket være billeddelingssider som Tumbler. Filformatet kan bruges til at dele små stumper af video, uden det fylder ret meget. Animerede GIF-filer bliver blandt andet brugt som de såkaldte ”reaktions-GIFs”, der bruges som en form for udvidet smiley.

Måske er du interesseret i ...