It-support svarer på dine spørgsmål

Her er fem råd, du bør følge, før du ringer til it-support

© Shutterstock

5 råd til dig der ringer til it-support

Er internettet i stykker, eller kører det bare alt for langsomt, kan du får brug for it-support. Her er fem ting, du bør tjekke, før du ringer ind.

26. juli 2017 af Christian Slot

Når du ringer ind til hotline hos eksempelvis din internet-udbyder, kommer du i kontakt med en it-supporter.

Men det er ikke altid lige let at tale samme sprog.

Derfor får du fem gode råd fra it-supporteren til ting, du bør tjekke, inden du griber knoglen og skælder din it-udbyder ud, fordi internettet er langsomt eller ikke virker.

Det sparer dig tid, sikrer hurtig hjælp – og giver dig muligvis bedre hjælp, fordi du virker forberedt.

Sådan forbereder du dit opkald til it-support:

1. Er der generelle problemer?

Tjek, om der er generelle problemer i dit område på udbyderens hjemmeside.

Det kan i sidste ende spare dig for et opkald.

2. Forsøg at genstarte…

Hvis netforbindelsen er langsom eller ikke-eksisterende bør du først og fremmest forsøge at genstarte både din computer, dit modem og din router (som muligvis sidder i samme boks). 

Det er alligevel en af de første ting, supporteren spørger om.

3. Prøv med et kabel – og en anden pc

Test altid din forbindelse med et kabel, før du ringer ind. 

Det kan muligvis afgøre, om det er dit trådløse net, den er gal med. 

Hvis du har mulighed for det, bør du også prøve forbindelsen med en anden pc. Det fortæller, om det er din pc, der er skyldneren.

4. Har du testet din hastighed?

Test din hastighed via en service som eksempelvis speedtest.net. Med et kabel. 

På den måde kan du finde ud af, om du får den hastighed, du betaler for.

5. Tal pænt

Selvom det er frustrerende, så forsøg at holde en god tone – gør du det, har du bedst chance for at få hjælp, og det er jo det, du i første omgang er interesseret i.

Læs mere om, hvordan du får et perfekt trådløst internet i Komputer for alle 11/2017, hvor du kan læse flere gode råd fra it-supporteren.

Hvis du tegner abonnement nu, kan du læse historien med det samme på dine mobil eller tablet med app'en Wype. Her kan du også læse de seneste 10 numre af bladet. 

Måske er du interesseret i ...