Myspace var et socialt netværk for musikere

MySpace var det helt store i begyndelsen af det 21. århundrede.

3 internetsuccesser der er gået i glemmebogen

Husker du dengang MySpace var stedet, hvor alle hang ud? Vi har fundet tre gamle internetfænomener, der ikke findes længere.

22. januar 2018 af Steffen Nielsen

Her er tre fortidige internet-giganter, som er faldet fra tinderne:1. 

1. Napster

Fra juni 1999 til juli 2001 var det umuligt at snakke om musik på nettet uden samtidig at sige "Napster". 

Napster var en kæmpe fildelings-tjeneste, hvor almindelige pc-brugere kunne dele musik og andre lydfiler med hinanden via såkaldt peer-2-peer-deling. 

Cd-samlingen blev rippet og delt med fremmede på den anden side af kloden. Det var en kæmpe succes, men helt lovligt var det ikke. 

I første omgang lagde Metallica sag an, og da flere pladeselskaber fulgte trop, måtte Napster lukke efter bare to år på toppen. 

Senere åbnede Napster som en lovlig musiktjeneste. Du kan besøge den her

Napster
Napster

Napster var stedet, hvor man delte musik. I dag har vi tjenester som Spotify i stedet. 

2. MySpace

Fra 2005-2008 var MySpace det mest populære sociale netværk i verden. 

Det var ikke muligt at at diskutere musik og pop-kultur uden at tage MySpace med i ligningen. I USA var det endda kortvarigt det meste besøgte website overhovedet!

Musik-hjemmesiden, hvor enhver kunne præsentere sin musik og interagere med vennerne, var en sådan succes og magtfaktor, at ejeren Chris Dewolfe i 2005 overvejede at opkøbe Facebook fra Mark Zuckerberg. 

Prisen på 75 millioner dollars var dog lidt for krydret. I dag har Facebook en markedsværdi på 515 milliarder dollars, mens MySpace lever en hensygnet tilværelse her.

Myspace
Myspace

Myspace var en overgang det mest besøgte website i USA.

3. Altavista

Før søgemaskinen Google dukkede op og overskyggede alt og alle, regerede Altavista, som blev lanceret i nettets tidlige barndom i 1995.

Søgemaskinen havde en minimalistisk brugerflade som Google har i dag, men det var teknikken til at indeksere internettet og levere præcise søgeresultater, der gjorde, at Altavista hurtigt lagde afstand til konkurrenterne.

I 1998 blev der foretaget 13 millioner søgninger hver eneste dag på siden, som var en af internettets mest populære på tværs af kategorier. Snart herefter blev den overgået af Google (lanceret 1997), og i 2003 blev søgemaskinen med tilhørende webportal opkøbt af Yahoo. 

Søgemaskinen AltaVista lukkede definitivt ned i 2013.

Altavista søgemaskine
AltaVista

Søgemaskinen AltaVista var enormt populær i internettets ungdom. I dag er AltaVista lukket ned, og markedet domineres af Google. 

Læs også: Sådan får du bedre søgeresultater med Google

Få et nostalgisk tilbageblik

I magasinet Komputer for alle nummer 2/2018 kigger vi tilbage på nogle af de teknologiske produkter, hvor idéen var glimrende, men som alligevel floppede. 

Kan du for eksempel huske PDA, laserdisk og Netscape?

Ellers genopfrisk din hukommelse ved at købe bladet i din bladbutik eller tegn abonnement nu og læs bladet med det samme med vores Wype-app.

Lige nu får du 2 numre af Komputer for alle samt en lækker bluetooth-højtaler for kun 59,50 kroner. Du sparer over 400 kroner.

Måske er du interesseret i ...