Nikon - fotovaner

Vi er blevet imagebevidste

Vi er blevet mere bevidst om, hvordan vi fremviser os selv på nettet. En ny undersøgelse foretaget af Nikon lægger danskernes fotovaner frem for dagen.

Kvinder gør mest ved billederne, efter de er taget, mens mænd er lidt mere tilbøjelige til at have deres eget image i tankerne, når de lægger billeder op online. Fynboer, københavnere og østjyder deler flest billeder, mens folk på Sydsjælland, Lolland-Falster deler færrest billeder. Det er konklusionen på en ny undersøgelse, som firmaet Nikon har foretaget af folks vaner, når de har et kamera i hånden.

1010 danskere er blevet spurgt omkring deres fotovaner i den undersøgelse, der nu offentliggøres af Nikon. Her konkluderes det, at danskerne blandt andet bruger billeder til at vedligeholde deres personlige ”brand", altså den måde den enkelte person ønsker, at andre skal opfatte ham eller hende på, specielt når de lægges ud på et mere offentligt forum som fx Facebook eller Myspace.

Ifølge Nikons undersøgelse viser det sig, at 32 procent af os tager mellem 25 og 100 billeder om måneden, og at vi ikke længere kun viser dem til personer, vi kender.

Undersøgelse har involveret 12.259 personer fra 12 forskellige lande, og viste, at opbygningen og vedligeholdelsen af vores personlige ”brand” er meget vigtig. Omkring halvdelen af de billeder, som vi danskere tager, lægges ud på internettet, men vi udvælger tilsyneladende omhyggeligt billederne alt efter, hvad vi ønsker de siger om os.

Svend Erik Nørklit, Country Manager hos Nikon, forklarer i en pressemeddelelse: "De billeder, som mange af os tager, især de yngre generationer, opbevares ikke længere sikkert i familiens skød eller i et personligt album, hvor de kun tages frem og vises til nære venner og slægtninge. Når vores billeder først er online, vises de i et halvoffentligt forum. Her er det ikke familien, som ser dem, men en udvidet gruppe venner og et netværk af løst forbundne personer. Derfor er fokus på, hvem man viser sine billeder online."

Måske er du interesseret i ...